Svensk Elitfotbolls skräddarsydda utbildningsprogram för affärsansvariga genomförs för tredje gången i ordningen tillsammans med Cruyff Institute. Den första tvådagars modulen med syfte att ge kompetens och insikter i att utveckla klubbarnas affärsverksamhet startade upp i Stockholm under torsdagen.

Det tio dagar långa programmet genomförs i fem moduler och är till för affärsansvariga i klubbarna inom Allsvenskan och Superettan. Utbildningen har blivit väldigt populär och under de senaste åren har efterfrågan på en uppföljning varit så stor från tidigare deltagare vilket även har resulterat i en uppföljande utbildning.

De definierade målen för utbildningen är att öka de affärsansvarigas kunskaper och förmåga för dels en framgångsrik utveckling av klubbaffären, och dels ett utvecklat ledarskap för att mer effektivt leda och utveckla medarbetarna. 

– Denna utveckling behöver gå hand i hand för att bibehålla och utveckla nyckelpersoner inom affärsverksamheterna och därigenom skapa förutsättningar för mer effektiva och hållbara organisationer, säger Jan Karlsson, Försäljnings- och marknadsdirektör på Svensk Elitfotboll och fortsätter

– Det är oerhört inspirerande att se hur taggade och förväntansfulla deltagarna är samband med uppstarten av programmet.

Innehållet i utbildningsprogrammet som anpassas efter ligornas utveckling koncentreras till att följa upp målen med konkreta åtgärder och verktyg som varje deltagare kan implementera i den egna klubbverksamheten.

Utbildningen arrangeras liksom tidigare av Cruyff Institute Sverige.
– Det är tydligt hur de senaste årens utveckling av Svensk Elitfotboll också får genomslag i klubbarnas intresse och förståelse för egen ökad kompetenshöjning. Ambitionen hos deltagarna i vår skräddarsydda utbildning är mycket hög för att skapa en bättre affärsförståelse och ett mer utvecklande ledarskap i vardagen, säger Anders Sewerin, grundare av  Cruyff Institute Sverige.