Alla 16 klubbar i Allsvenskan samlades med spelare, ledare och personal på Arlanda för en gemensam kickoff inför säsongen. På plats för att granska lagens förberedelser fanns 133 ackrediterade journalister och direktsänd tv.
– Upptaktsträffen är vår gemensamma kickoff – det är här temperaturen höjs på allvar inför årets Allsvenska, säger Kaveh Sarvari, ansvarig för Evenemangsutveckling på Svensk Elitfotboll och Projektledare för Upptaktsträffen.

Eftermiddagen och kvällen på Arlanda inleddes med en workshop där de ackrediterade journalisterna i lugn och ro kunde prata med och intervjua spelare och ledare till samtliga 16 allsvenska lag. Efter en kortare och paus fortsatte upptakten med ett i C More direktsänt scenprogram där ligans premiärmotståndare ställdes mot varandra i en intervjusituation.

I samband med scenprogrammet så presenterades DHL som ny officiell logistikpartner till Allsvenskan samt även officiell partner till Superettan.

– DHL blir vår nya logistikpartner, de har bland annat rätten att exponera sig bredvid vår grafiska logotyp. Vi hälsar DHL välkomna till Allsvenskan, säger Mats Enquist, Generalsekreterare på Svensk Elitfotboll.

Fotboll, Allsvenskan, Upptaktsträff 2018

EY bjöd på ett smakprov från sin ekonomiska rapport som släpps i början på april. En rapport som även har en del som kartlägger fotbollens samhällsnytta. Som ett smakprov av rapporten så meddelades det att det skapades sysselsättning till över 200 personer tack vare klubbarnas samhällsengagemang under 2017. Något som beräknas ge samhället i stort ett plusvärde på 92 miljoner kronor.

– Vi tittade på individer som kommer från utanförskap som fått sysselsättning via klubbarnas arbete och kom fram till ett värde på drygt 90 miljoner kronor, och då har vi bara skrapat på ytan, Carlos Esterling, Partner på EY

– Det vi ser när vi tittar på en match är liksom toppen på isberget. Under ytan arbetar våra klubbar med över 100 projekt för att skapa ett lite mer inkluderande samhälle. Det finns ingen annan plats där så många personer med olika bakgrund möts. Det gör att vi är mer än bara fotboll, vi är en del av samhället, säger Calle Stjerna, Varumärkeschef på Svensk Elitfotboll

I samband med upptaktsträffen tippades Malmö FF att vinna Allsvenskan av både de medverkande tränarna och av media. MFF är också den klubb som ger lägst odds hos Svenska Spel.