SLO:er från elva internationella klubbar träffades i två dagar för utbildning i Stockholm, som en del i att Sverige utsetts till ledande land i SLO-arbetet under tre av de fyra senaste åren. En del av syftet med utbildning var att identifiera de framgångsfaktorer som gör Sverige så bra.
– Mötet i Stockholm blir förhoppningsvis startskottet på ett långt och produktivt samarbete mellan SLO:er från hela Europa, säger Loukas Anastasiadis, Europakonsult på Supporters Direct.

Mötet, som ägde rum på Tele 2, var det första mötet för en europeisk arbetsgrupp för SLO:er och medverkade gjorde SLO:er från Belgien, England, Tyskland, Holland, Norge, Portugal, Skottland, Schweiz och Sverige. Samtliga från klubbar som nyligen spelat i Europa och från länder som anses vara i framkant i SLO-projektet.
– Under dagarna i Stockholm så ville vi identifiera likheter och olikheter mellan ländernas SLO-arbete samt underlätta utbytet med Sverige som best practice. Vi tittade på hur de svenska SLO:erna jobbar en normal matchdag och hur dialogen fungerar mellan alla inblandade parter.

I Sverige ingår samtliga klubbar i Allsvenskan och Superettan i projektet Stå upp för fotbollen som drivs i samarbete med initiativtagarna Svenska Spel, Swedbank, TV4-gruppen samt Deloitte. För sex av klubbarna innebär Stå upp för fotbollen att de kan ha heltidsanställda SLO:er som ett viktigt stödverktyg. SLO:ernas arbete har visat sig vara framgångsrikt. Med en dialog och konfliktreducering på agendan så har SLO-rollen lovordats av såväl föreningar som polis som supportrar och det är en av anledningarna att UEFA kallar Sveriges SLO-arbete för best practice.

SLO-gruppen fördjupade sig också mer i det svenska arbetet med SLO:er. De fick lyssna på svenska fotbollsauktoriteter, poliser och supporterorganisationer, innan de avslutade med att bevittna de allsvenska matcherna Hammarby – Malmö och Djurgården – Kalmar på Tele 2 samt de inblandade klubbarnas SLO-arbete i, och runt omkring, matcherna.
– Vi identifierade hur vi jobbar olika mellan de olika länderna och vi kom fram med förslag hur vi kan göra på samma sätt samt marknadsföra SLO-funktionen. Mötet i Stockholm blir förhoppningsvis startskottet på ett långt och produktivt samarbete mellan SLO:er från hela Europa.

De deltagande SLO:ernas klubbar, de så kallade ”first eleven”:
KAA Gent, Bröndby, Tottenham, Schalke04, Feyenoord, Rosenborg, Benfica, Lech Poznan, Celtic, FC Basel och Malmö FF.

Fakta Stå upp för fotbollen:
Samtliga klubbar i Svensk Elitfotboll deltar i projektet, delar erfarenheter och får stöd för sitt arbete. För sex av klubbarna (IFK Göteborg, GAIS, AIK, Djurgården, Hammarby och Malmö) ingår finansiering av SLO-tjänsten som ett viktigt stödverktyg. Projektet drivs av Svensk Elitfotboll i samarbete med initiativtagarna Swedbank, TV4-gruppen, Svenska Spel samt Deloitte. Projektet är en del i Svensk Elitfotbolls supportersatsning, och har syftet att etablera bilden av fotbollsmatcher som en positiv upplevelse och öka tryggheten på läktarna. Visionen är att fotbollens evenemang skall vara Trygga, Säkra, Välkomnande och Stämningsfulla.

Fakta SLO:
En Supporter Liaison Officer är en person från de egna leden som har god kännedom om sin egen klubb och dess supportrar och är den givna kontakten när kommunikationen går från båda hållen mellan supportrarna, klubbarna och polisen inför, under och efter match. SLO:n är helt enkelt spindeln i nätet när de olika parternas åsikter ska förmedlas mellan varandra.

Robert Johansson / FOTO: Bildbyrån