Mer dialog, bättre välkomnande av bortasupportrar och lyft fram det positiva ännu mer. Det är tre av framgångsfaktorerna för att skapa en positiv svensk supporterkultur, enligt paneldeltagarna på Stå Upp För Fotbollens välbesökta supporterseminarium i Almedalen, Gotland, på tisdagen.

Cirka 150 personer trivdes och trängdes i Wisby Hotels vinterträdgård, när Föreningen Svensk Elitfotboll, SEF, med partners, bjöd in till seminarium under rubriken ”Våldet får aldrig segra – utmaningar och möjligheter för fotbollen”.

Det är tredje året i rad seminariet arrangeras i Almedalen.

– Det här seminariet behövs för att vi ska kunna fokusera på frågan och driva på – och göra det i ett nätverk av företag och organisationer. För tre år sedan fick vi ihop fyra företag för att stötta arbetat i den här frågan. Nu är det dags att få ihop minst fyra till, säger Björn Larsson, marknadsdirektör på Swedbank vars ”guldkorn” från dagen var idén att visa upp det positiva som supportrar bidrar med inom svensk fotboll ännu mer.

Publiken fick lyssna till Lars-Christer Olsson, ordförande i SEF, Mats Enquist, generalsekreterare i SEF, Johan Segui, ordförande i AIK FF, Mats Jonsson, evenemangsansansvarig i Djurgården, Anders Almgren, SLO – Supporter Liaison Officer – i IFK Göteborg, Mats Lanner, nationell polisinsatschef samt Ylva Johansson, ordförande i Stockholms fotbollförbund.

Segui, Jonsson och Almgren lyfte bland annat fram vikten av få bortasupportrar att känna sig välkomna, samt det starka i dialog med supportergrupperna istället för konfrontation.

Ylva Johansson ville se och höra mer av glädjen av att vara en del av en klack – och att det är en stor glädje av fotbollen. Mats Enquist hakade på och berättade om resultatet i den undersökning som SEF låtit undersökningsföretaget United Minds göra bland landets alla olika supportrar. Där framom det bland annat att drygt nio av tio tillfrågade anger ”den härliga stämningen” som en stark anledning till varför de besöker en match i Allsvenskan eller Superettan.

Mats Lanner berättade om lyckade exempel där polisen valt dialog istället för konfrontation – ett arbetssätt som får allt starkare fäste bland alla evenemangs- och supporterpoliser runt om i landet, och då förstås främst i storstäderna.

Madeleine Ödquist, projektledare för Stå Upp För Fotbollen på SEF – ett projekt där förutom Swedbank, TV4, Svenska Spel och Deloitte är partners – summerar dagen.

– Jag är mycket nöjd! När det gäller projektet Stå Upp För Fotbollen är jag mest stolt över att alla parter har samlas runt den här frågan, hur vi hittat lösningar på att bejaka det fantastiska i supporterskapet, samt sist men inte minst: Att våra SLO har bidragit så mycket till att arbetet går allt fortare framåt.

Thomas Björn, Kraftfull Kommunikation

Se videoklipp från supporterseminariumet i Almedalen (YouTube).