Solsken, tävlingar, tusentals personer som minglade med de allsvenska spelarna och mycket fotbollssnack. Veckans Match stärkte banden mellan supportrar och spelare – inte minst i Falkenberg och Uppsala.

– Vi visste egentligen inte vad vi skulle förvänta oss, för vi var inte med i Veckans Match förra året, så det var debut för oss. Vi är mycket nöjda, inte minst hur aktiviteten stärkte banden mellan supportrar och spelarna, berättar Linus Folkesson, marknadschef i Falkenbergs FF som arrangerade Veckans Match under två dagar i början på augusti– inför mötet mot Malmö FF (2-5).

Veckans Match arrangeras av Svensk Elitfotboll, SEF, tillsammans med sina partners Svenska Spel, CMore, Postnord, Scandic, Friends, Barncancerfonden, TV4-Gruppen (TV12) och EA Sports.

Turnén har pågått från slutet av maj till slutet av september på alla orter där det spelas fotboll i Allsvenskan och Superettan. Eventet pågår 1-2 dagar och innehåller tävlingar såsom speedshooting – alltså vem som skjuter hårdast – miniturnering (3-mannafotboll) och utlottning av biljetter till kommande match. Bland annat.

I Falkenberg ställde i stort sett alla spelare upp och mötte supportrar och fotbollsfrälsta turister. Flera tusentaltal personer strömmade igenom Stortorget dagen före Malmö-matchen, och på Falkenbergs IP inför mötet med de Svenska Mästarna 2013 och 2014.

– Fördelen med att ha många spelare med på eventet är att flera kunde vara med på olika stationer samtidigt, där de kan mingla med supportrarna. I vårt fall valde några av spelarna även att vara med i miniturneringen och spela. Det var mycket uppskattat både av spelarna och av de som var och besökte eventet. Det här är ett event som vi kommer att utveckla ytterligare till nästa år, kanske genom att göra egna aktiviteter i någon form. Veckans Match ger en möjlighet att stärka känslan för föreningen och därmed öka intresset för laget, vilket i sin tur lockar mer publik till våra matcher.

Det säger Linus Folkesson som får medhåll av sin kollega i IK Sirius, Uppsala, Mats Karlström, informationsansvarig. IK Sirius arrangerade Veckans Match inför mötet med IFK Värnamo.

– För oss var det en stor succé med många besökare. Vi kunde visa upp vår klubb i ett positivt sammanhang och våra supportrar fick chans att träffa en del av spelarna. Vår supporterklubb, Västra sidan, passade på att sälja medlemskap, vilket gick bra. En utveckling från vår sida till nästa år skulle kunna vara att slå på stora trumman ännu mer, och därmed locka ännu fler besökare. Veckans Match är ett bra format som är positivt för oss som förening.

Elin Öst Sandström är projektledare för Veckans Match på Svensk Elitfotboll. Hon säger om årets 31 genomförda event:

– Det jag är nöjd med i år är att vi lyckats stärka banden ytterligare mellan föreningarna och supportrarna, plus förstås även alla andra som bor på orten och i staden. Det visar också vår uppföljning i föreningarna, som är mycket nöjda. Samarbetet med Barncancerfonden har dessutom stärkt Veckans Match när det gäller CSR, där vi inom fotbollen visar ett av de ansvar vi tar i samhället.

Här kan du se en film från årets som gick med Veckans Match!

Thomas Björn, Kraftfull Kommunikation