”Vi behöver lyssna på ungdomarna”

14 NOVEMBER, 2014 kl 11:12

”Vi behöver lyssna på ungdomarna”

Jan Karlsson med logga

Hallå där, Jan Karlsson, nytillträdd marknads- och försäljningsdirektör på Svensk Elitfotboll. Vad blir din arbetsuppgift?

 

– Att utveckla affärerna, både direkt på liganivå centralt som att bidra till klubbarna affärsutveckling på lokal klubbnivå.  Målet är att dubbla de sammantagna intäkterna till 2017. 

 

Vad innebär det konkret?
– Vi behöver utveckla vår förmåga att lyssna in de olika kundernas behov, såväl partners som publik. När det gäller partners kommer de i framtiden sannolikt kräva mer i avkastning på sina satsningar. Långsiktiga samarbeten med tydliga affärsmål kommer att motivera företagen till större engagemang. När det gäller publiken handlar det om att förstå behoven både hos dagens publik, men också morgondagens, det vill säga ungdomarna. Vad är det som styr deras beteende? Mamma och pappa, eller kompisarna? Vi måste ständigt vara nyfikna och kreativa så vi kan motivera ett utvecklande kundengagemang.

– Det vi med säkerhet vet är att konkurrensen om människors tid hårdnar. Därför behöver vi utveckla vår kompetens och erbjuda ett konkurrenskraftigt utbud som tilltalar merparten.

 

Vad är den största utmaningen för klubbarna i Allsvenskan och Superettan när det gäller det kommersiella?
– Lite av det jag redan nämnt: att bli bättre på att lyssna in för att förstå kundernas behov och därefter anpassa affärsförslagen. Örebro kommun utgör ett bra exempel. Från 2007 och fram till nutid tog ÖSK Örebro kommun från att vara en sponsor, som gav stöd och bidrag, till att bli en fullödig affärspartner där ÖSK blev en mycket viktig pusselbit i marknadsföringen av Örebro som stad.

 

Vad tar du mer med dig från din tid som vd i ÖSK Fotboll?
– En bred erfarenhet av branschen, både på klubbnivå och central nivå, framförallt vad utmaningarna och möjligheterna utgörs av affärsmässigt. Förutom arbetet på hemmaplan har jag varit aktiv både på ordinarie medlemsmöten i Föreningen Svensk Elitfotboll, och i arbetsgrupper i samband med vårt utvecklingsarbete.

 

Hur står sig Allsvenskan och Superettan internationellt när det gäller att driva den kommersiella delen?
– Som liga går vi faktiskt nu i bräschen, bland annat tack vare beslutet att införa full WiFi på alla våra arenor. Detta kopplas till gemensamt utvecklade affärssystem vilket möjliggör bättre kundanpassade erbjudanden, via en förenklad kundkommunikation. Det finns dock enskilda lag ute i Europa som kommit långt när det gäller teknikutvecklingen på arenorna, men inte på liganivå.

 

Vad har du för bakgrund inom fotbollen?
– Min fotbollskarriär är inte mycket att skryta med. Jag spelade pojklagsfotboll som 12-14 åring i Sjöviks SK i Lerums kommun, strax utanför Göteborg, där jag växte upp. Jag hade två fotbollstokiga morbröder som drog med mig till Ullevi tidigt 80-tal för att se IFK Göteborg spela. Det var en upplevelse! Jobbet som vd för ÖSK Fotboll såg jag av en slump – det var en liten-liten annons i Dagens Industri. Jag blev lockad framförallt för att de sökte en ”marknadsinriktad vd”. Det är där jag har skaffat mig min erfarenhet av den kommersiella sidan av fotbollen.

 

Slutligen: vad önskar du dig mest av allt just nu?
– Att vi inom ligorna kan ta tillvara den enorma potential som vi ser, både på kort och lång sikt. Närmast har vi ett medlemsmöte där jag hoppas att bra beslut fattas som stödjer vårt viktiga framtidsarbete.

 

Thomas Björn, Kraftfull Kommunikation

 

 

 

Fler nyheter

BK Häckens Daleho Irandust spelade sex år i GAIS akademi och två år i BK Häckens akademi och har gett poäng till båda klubbarna i Certifieringen.
Foto: Petter Arvidson / BILDBYRÅN / kod PA / 92278

75% av alla elitspelare i Sverige kommer från Tipselit

När analysen av årets Certifiering i sin helhet är färdig så står det klart att nätverket har utbildat 757 idag ännu… Läs mer

BK Häckens Daleho Irandust spelade sex år i GAIS akademi och två år i BK Häckens akademi och har gett poäng till båda klubbarna i Certifieringen.
Foto: Petter Arvidson / BILDBYRÅN / kod PA / 92278

75% out of all Swedish elite players got their player education within the Tipselit programme

When the analysis of this year’s Certification process of the Tipselit programme is complete, it is a fact that 757 still active… Läs mer

Sirius Niklas Busch Thor  jublar efter  fotbollsmatchen i Allsvenskan mellan Sirius och AFC Eskilstuna den 8 april 2019 i Uppsala.
Foto: Simon Hastegård / Bildbyrån / 180022

220 000 åskådare såg 87 mål under premiäromgångarna

Efter två omgångar av Allsvenskan och Superettan så har samtliga klubbar spelat varsin hemmamatch. Totalt har 219 589 åskådare sett… Läs mer

Sirius Niklas Busch Thor  jublar efter  fotbollsmatchen i Allsvenskan mellan Sirius och AFC Eskilstuna den 8 april 2019 i Uppsala.
Foto: Simon Hastegård / Bildbyrån / 180022

10% spectator increase during the first two rounds

After two rounds of Allsvenskan and Superettan, each club have played a home game. In total, 219,589 spectators visited the arenas,… Läs mer

Foto: Jörgen Jarnberger / BILDBYRÅN / Kod JJ / Cop 112

Följ din allsvenska klubb på nära håll genom att bli Oddset-murvel

Svenska Spel lanserar Oddset-murveln. 16 lokala murvlar kommer att väljas ut till att under säsongen 2019 följa sitt favoritlag i… Läs mer

IMG_5660

Svenska Futsalligan hyllade sina stjärnor

Futsalsäsongen slutade för en vecka sedan och med en kväll i Göteborg hyllades för första gången Svenska Futsalligans (SFL) bästa… Läs mer

IMG_5643

European Leagues prioriterar att skydda inhemsk fotboll

När European Leagues träffades i Lissabon för att hålla sin 38:e Generalförsamling låg huvudfokus på utvecklingen av de stora Europeiska… Läs mer

Foto: Kenta Jönsson / BILDBYRÅN / Cop 210

Bortakortet säljer i tusental

Nio klubbar har sålt slut på alla sina Bortakort för säsongen 2019. Totalt kommer 1249 supportrar till klubbarna i Allsvenskan… Läs mer

Foto: Kenta Jönsson / BILDBYRÅN / Cop 210

The season away ticket as popular as ever

Nine clubs have sold out all their season away tickets for the 2019 season. A total of 1 249 supporters… Läs mer

Arenaspelet i Östersund

Svenska Spel välkomnar publiken till arenorna för elfte året i följd

Den 3 april 2009 öppnade Svenska Spel sin första Arenaspelsbutik på Borås Arena. 2019 är det elfte året då Svenska Spel hälsar… Läs mer

Foto: Kenta Jönsson / BILDBYRÅN / Cop 210

Omgång 11-22 i Allsvenskan fastställda

Vårens och sommarens resterande omgångar av Allsvenskan är nu fastställda. De nu fastställda matcherna gäller från omgång 11 med start fredagen… Läs mer

pTAhbRce

Många fotbollsfester i uppstarten av Allsvenskan och Superettan

Underhållande matcher, fint spel, snygga mål, nya logotyper och vackert väder under Allsvenskans och Superettans premiärmatcher.  Totalt blev det 37… Läs mer

IMG_5609 (kopia)

AIK Fotboll och Falkenbergs FF Årets Sports Business Team 2018

Den tidigare utmärkelsen ”Årets Affärsteam” har efter ny samverkan med Svensk Elitfotbolls samarbetspartner EY ändrats till ”Årets Sports Business Team”…. Läs mer

Foto: BILDBYRÅN

Svensk elitfotboll bidrar med över 1.2 miljarder till samhället varav 493 miljoner i direkta intäkter till statskassan

Årets fotbollsrapport, ”Hur mår svensk elitfotboll?”, visar att Allsvenskan totalt sett mår bra ekonomiskt, men variationen mellan klubbarna är stor och… Läs mer

IMG_5271

Rekordmånga deltagare i årets Allsvenskan Fantasy

När Allsvenskan Fantasy inledde säsongen hade närmare 30 000 personer registrerat ett lag i spelet. Det är cirka 10 000… Läs mer

eallsvenskan

Trio i topp efter den andra helgen av eAllsvenskan

eAllsvenskans andra helg är färdigspelad. I toppen har BK Häcken, GIF Sundsvall och Hammarby IF skaffat sig ett litet försprång… Läs mer

Foto: Johan Bernström / BILDBYRÅN / COP 119

Guldet till IFK Uddevalla – för tredje året i rad

Efter en lång säsong med stort favoritskap på axlarna kunde tillslut IFK Uddevalla säkra guldet borta mot Norrköping FK i… Läs mer

AS

Allsvenskan och Superettan får nya upphottade hemsidor

Ligornas officiella hemsidor får ett nytt utseende och en ny förpackning anpassad efter Svensk Elitfotbolls nya grafiska profil. De nya… Läs mer

rVLZVfXP

Nu börjar fotbollssäsongen på allvar – Futsalsäsongen slutar

Stunden är kommen för årets allra största vårtecken. Efter en lång vinter innehållandes förberedelser, försäsong och Svenska Cupen börjar nu… Läs mer

KUhAlcMq-633x356

Månadens spelare – nu också i Superettan

Svensk Elitfotbolls, C Mores/TV4:s och Svenska Spels gemensamma utmärkelse Månadens spelare går i Allsvenskan in på sin fjärde säsong. Nytt… Läs mer