Som alltid var gemenskap, nätverkande och erfarenhetsutbyte i fokus när de affärsansvariga i SEF-klubbarna träffades. Höstkonferensens röda linje var vikten av framgångsrika affärsnätverk.

 – Det blev fokus på affärsnätverk och vikten av starka relationer. Vi försöker bygga varandra och ha trevligt tillsammans, säger Jan Karlsson, Försäljnings- och marknadsdirektör på Svensk Elitfotboll och ansvarig för konferensen.

54 deltagande affärsansvariga och ligapartners från totalt 24 klubbar från Allsvenskan och Superettan samlades i Stockholm för en tvådagars affärskonferens. Denna gången hos Hammarby IF:s samarbetspartner Silja Line.

IMG_0021

– Tanken med de här dagarna är att inspirera och lära av varandra samt att vi därmed professionaliserar och utvecklar både våra klubbar och ligor på bästa sätt, säger Jan Karlsson.

Agendan på konferensen innehöll bl.a. samtal och workshops om affärsnätverk, inspirationsföreläsningar och  presentationer av ligornas gemensamma samarbetspartners. Klubbar som Hammarby IF, IFK Göteborg och Jönköpings Södra IF berättade om hur de jobbar med affärsnätverk och Beatrice Clarke och Karin Heri från Svensk Elitfotboll berättade om vikten av samhällsengagemang.

IMG_0069

– Det är det vi brukar tala om, att utbyta erfarenheter och bygga nätverk som är det viktiga. För mig är det ett väldigt viktigt forum och jag är glad att SEF skapar en arena för klubbar att träffas för att dela erfarenheter och utmaningar med varandra. Jag har varit med på många konferenser genom åren och att träffa klubbarna runt omkring ordinarie agenda är ovärderligt. Vi har skapat ett branschnätverk som ger många bra idéer för vad man kan jobba i sitt nätverk. Det är så vi utvecklas tillsammans, säger Fredrik Wallin, Försäljningsansvarig i IFK Göteborg.

Nästa Marknadskonferens äger rum under våren 2020.