Våren 2020 utsågs Djurgårdens IF och Mjällby AIF till Årets Affärsteam i Allsvenskan respektive Superettan 2019. Den rådande pandemin satte stopp för att genomföra den inspirationskonferens som vinnarna belönades med. Nu, två år senare genomfördes konferensen under två dagar i London.
– Vi ser den här konferensen som ett bra tillfälle för klubbarna att kunna zooma ut från ordinarie verksamhet, nätverka, inspireras och få ett kvitto både på vad man redan gör bra och vad som kan utvecklas, säger Jan Karlsson, försäljningsdirektör på Svensk Elitfotboll.

De vinnande klubbarna från säsongen 2019, Djurgårdens IF och Mjällby AIF, som båda idag spelar i Allsvenskan, fick i London besöka Premier Leagueklubben Crystal Palace och deras faciliteter. Djurgårdens IF deltog med Tomas af Geijerstam, ansvarig för biljetter och matcharrangemang och Daniel Bergström, media- och marknadsansvarig medan Mjällby AIF medverkade med Jacob Lennartsson, klubbchef, och Daniel Hjalmarsson, marknadskoordinator. Utöver dessa så medverkade även Jan Karlsson och Robert Johansson, kommunikationschef, från Svensk Elitfotboll samt Anders Sewerin, Handelshögskolan Centre for Sports and Business tillika ordförande i juryn ”Årets Affärsteam”, på konferensen.

Den första dagen ägnades åt ett studiebesök på Crystal Palaces kontor och arena, Selhurst Park. Klubbens kommersiellt ansvarige visade runt på arenan och berättade sedan hur de jobbar med kundlojalitet samt kommersiell utveckling inom både B2B och B2C.

– Detta är jättebra för oss. Vi kommer hit till Crystal Palace och får se hur de jobbar med sponsring, med B2B och B2C. Vi ser hur klubben gör med sina paketeringar och hur de jobbar med det kommersiella för att få publik och intäkter. Det är en jättestor inspirationskonferens för oss. Vi tar med oss mycket hem till Sverige, säger Daniel Hjalmarsson, Mjällby AIF.

Den andra dagen återvände deltagarna till Selhurst Park för Premier Leaguematchen mellan Crystal Palace och Chelsea. Två timmar innan avspark studerade svenskarna förberedelserna inför match, bland annat Crystal Palaces fan zone och alla flöden in till och ut från arenan.

– Det ger väldigt mycket att träffa andra klubbar och se hur de jobbar, och få en inblick. Jag tycker vi får ett kvitto att vi i svensk fotboll ligger ganska långt fram i många delar, men det är alltid härligt med lite inspiration och det får man på en sådan här konferensresa. Jag tycker vi gör väldigt mycket saker väldigt bra hemma i Sverige, en klubb i Premier League ligger inte hästlängder framför oss utan det är bara små detaljer man behöver skruva på för att vi ska fortsätta utvecklas, säger Tomas af Geijerstam, Djurgårdens IF.

Matchen mellan Crystal Palace och Chelsea slutade 2-1 till gästande Chelsea, efter ett sent avgörande.

2016 etablerades och implementerades benchmarking utav affärsnyckeltal hos klubbarna i Allsvenskan och Superettan, och i samband med det en utmärkelse i form av ”Årets Affärsteam”. Affärsnyckeltalen justerades inför 2018 års Benchmarking, efter diskussioner internt med ligornas Affärsråd. Säsongen 2019 delades utmärkelsen ut för fjärde gången.

– Utmärkelserna har som syfte att stimulera, premiera och lyfta fram affärsutveckling hos våra medlemsklubbar inom prioriterade områden. Upplägget vi satte inför 2018 är en vidareutveckling av konceptet och processerna, vilket bland annat bidrar med utmärkta underlag för erfarenhetsutbyte vid våra framtida ligagemensamma affärskonferenser, säger Jan Karlsson.

2020 och 2021 delades det inte ut något Årets Affärsteam men utmärkelsen kommer att återkomma under 2022.

Läs mer om tidigare Årets Affärsteam här:
IK Sirius och Östersunds FK i München
Malmö FF och Varbergs BoIS i Amsterdam
AIK och Falkenbergs FF Barcelona