Den senaste undersökningen av Sportnavigatorn visar att Allsvenskan ökar försprånget till övriga ligor i landet i popularitet. Kvinnor, män och unga är alla överens om att Allsvenskan är den mest attraktiva ligan och väldigt många av dessa har Superettan som andraliga.
Fotbollen fortsätter att vara den mest populära sporten i Sverige, med 46% intresserade av befolkningen. När befolkningen får välja en favoritsport så säger 23% att fotboll är nummer ett. Tvåa på listan är ishockeyn med 11%.
I den senaste Sportnavigatorn kan man läsa att:
- Allsvenskan befäster sin ställning som den mest populära ligan i landet
- Allsvenskan numera också är den mest populära ligan även hos kvinnor
- Allsvenskan är den mest populära ligan hos unga, 15-29 år, och Superettan går om Hockeyallsvenskan som den tredje mest intressanta ligan inom denna målgrupp
- 58% av den svenska befolkningen över 15 år har ett favoritlag i Allsvenskan, vilket motsvarar cirka fem miljoner personer
– Intresset för våra ligor och speciellt Allsvenskan har fortsatt att öka kontinuerligt sedan 2015. Idag är Allsvenskan inte bara mest populär hos befolkningen, ligan upplevs också öka i attraktivitet som rättighet bland marknadens aktörer, något som såklart stärker oss i vårt gemensamma arbete tillsammans med våra medlemsklubbar, säger Jan Karlsson, Försäljningsdirektör på Svensk Elitfotboll.
Upplevelseinstitutet står bakom Sportnavigatorn, som årligen kartlägger det svenska folkets idrottsintresse. Svenska medborgare i åldern 15 år och uppåt har deltagit i undersökningen. Av de tillfrågade säger 44% att de gillar Allsvenskan, vilket är mest av alla ligor i Sverige, varav 23% av dessa utger sig för att vara mycket intresserade av ligan. Denna höga intressegrad särskiljer sig positivt från övriga ligor, där den största andelen av intresse utgörs av ganska intresserad.
Allsvenskan är populärast bland alla tillfrågade grupper. Det vill säga hos kvinnor, män och unga. 32% av alla tillfrågade kvinnor gillar Allsvenskan mest. En ökning med hela fem procentenheter jämfört med 2021. 24% av alla kvinnor har intresse för Superettan, en ökning med fem procentenheter. Bland männen är 57% dedikerade till Allsvenskan och 45% till Superettan. Rejäla ökningar jämfört med 2021 då resultatet visade 54% respektive 41%.
– Intresset för Allsvenskan har vuxit successivt. Om vi kvantifierar ökningen i antal personer så har Allsvenskan i fotboll fått drygt en miljon ”nyrekryterade” följare sedan 2015, säger Andreas Andersson Åkerling, VD på Upplevelseinstitutet.
50% av alla unga gillar Allsvenskan, vilket är högsta resultatet av alla ligor. 42% gillar Superettan. Även här har vi en rejäl ökning jämfört med 2021, då 45% respektive 36% gillade herrelitfotbollens högsta ligor. Endast SHL hindrar Allsvenskan och Superettan från att vara de två högst rankade ligorna i landet bland de unga.
– Det som är extra glädjande är att vi förstärker vårt intresse och attraktionskraft ytterligare bland den framtida generationen, i den unga målgruppen, som utgör både våra framtida besökare och framtida professionella intressenter, menar Jan Karlsson.
Sportnavigatorn:
- Undersökningen är genomförd via webbintervjuer med ett representativt urval av den svenska befolkningen (+15 år).
- 6 000 intervjuer (500 per månad) har genomförts löpande under perioden augusti 2021 – juli 2022.
- Datamängden har vägts utifrån kön, ålder och geografi för att representera den svenska befolkningen.
- Undersökningsinstitutet Ipsos har genomfört datainsamlingen på uppdrag av Upplevelseinstitutet.
För fler frågor om Sportnavigatorn besök Upplevelseinstitutets hemsida eller kontakta:
Andreas Andersson Åkerling, Partner, Upplevelseinstitutet
+46 70 473 59 57
andreas@uiis.se