Förra året lanserade Svensk Elitfotboll Allsvenskans nya visuella identitet med bland annat nya loggor, typsnitt och färger. I år tas nästa steg genom att rulla ut identiteten i TV. För första gången någonsin kommer Allsvenskan ha vinjetter och tv-grafik som följer ligans identitet. 

För att hylla banden mellan liga, klubb och supportrar togs 2019 bland annat fram klubbfärgsunika ligasköldar som sitter på spelarnas ärmar. 2020 lanseras allsvenskans egna signaturmelodi.

– Som en del av grafikprojektet så behövde vi en stark ljudidentitet till tv-sändningarna. Vi har därför utvecklat en ligamelodi och ett ljud-ID för Allsvenskan, säger Calle Stjerna, Varumärkes- och Marknadschef på Svensk Elitfotboll, och forsätter.

– Låten kommer att finnas i många olika versioner beroende på i vilket sammanhang den ska användas. Men ni kommer bland annat att höra den på arenan, i vår marknadsföring och som ljud-ID i radioreklam. Syftet är att skapa en stark igenkänning för ligan via ytterligare ett sinne, hörseln.

Svensk Elitfotboll har tillsammans med kompositören Henrik Jonzon försökt skapa en modern, luftig ljudbild byggd på dramatik, passion och puls. En extra krydda är att singelversionen av låten kommer finnas för nedladdning på Spotify nästa vecka. 

– Vi har tagit fram en lanseringsvideo för musiken där vi vill hylla kärleken till fotbollen och gemenskapen den skapar. Äkta känslor och närhet. Den blir samtidigt en hyllning till supporterskapet och insikten att supportrarna är vår viktigaste tillgång tillsammans med det sportsliga. Dessutom får ni se lite av vår tv-grafik i videon som en bonus. Hoppas ni gillar den, avslutar Calle Stjerna.

2020 års upplaga av Allsvenskan, den 96:e i ordningen, inleds på söndag.