Elitklubbarna i fotboll har normalt mycket att tänka på den här tiden på året. Inte har det blivit mindre att göra på grund av säsongen 2020 och den stundande pandemin. Under en digital B2C-konferens samlades klubbarna för att summera och dra lärdom av 2020 och ta ett avstamp inför 2021.

Säsongen 2020 är snart över och det är på grund av coronapandemin ett ovisst 2021 som väntar för hela den svenska idrotten. Den digitala konferensen hade med det i vetskap två tydliga spår. Halva agendan ägnades åt 2020, och den andra halvan åt 2021. Medverkade gjorde evenemangsansvariga, privatmarknadsansvariga och SLO:er från de 32 elitklubbarna i Allsvenskan och Superettan.

– Dessa tillfällen är viktiga för oss, men inte minst våra klubbar. Det är när vi träffas över gränserna som erfarenhetsutbyte sker, vi kommer överens om prioriterade områden att jobba med framåt, identifierar vilka klubbar som vill delta i olika arbetsgrupper, samt en möjlighet för oss att rapportera vad ligorna gör för att hjälpa klubbarna framåt i deras arbete, säger Kaveh Sarvari, evenemangs- och privatmarknadsansvarig på Svensk Elitfotboll och ansvarig för konferensen.

– Den här hösten känns viktigare än någonsin att träffas i de här miljöerna. Det har varit ett tufft år för alla och vi står fortsatt inför stora utmaningar framöver. Vi behöver ställa om och arbeta på andra sätt än vi gjort tidigare säsonger, vilket gör den här typen av forum ännu viktigare än innan Covid-19, säger Josefine van Ginhoven, publikrekryteringsansvarig hos IFK Göteborg.

Mycket av den samverkan som görs nu kommer förhoppningsvis göra stor nytta 2021, ett år som också ser ut att bli väldigt ovisst.

– Det har varit ett tufft år, men jag är full av beundran för hur våra klubbar tagit sig an säsongen 2020 med det hårda arbete och alla de tuffa beslut som det inneburit. Hela den svenska idrottsrörelsen blöder och elitfotbollsklubbarna är inget undantag. Att vi träffas så här i grupp, om än digitalt, betyder så väldigt mycket för att tanka energi och ge med sig till andra. Erfarenhetsutbytet är mer nödvändigt än någonsin, avslutar Kaveh Sarvari.

Huvudpunkterna i mötet redovisas nedan

Säsongen 2020

  • Inledning om fotbollsåret 2020 och framåt
  • Svenska Fotbollssupporterunionen om året och framtiden ur ett supporterperspektiv 
  • Protokollet och fas 4
  • Övriga frågor kring öppnandet
  • SLO-styrgruppen rapporterar
  • Övriga frågor/rapportering från SEF
  • Marketing automation
  • Lojalitetskonceptet
  • Lojalt kundsegment
  • Säsongsabonnemang

Säsongen 2021

  • Trenderna i evenemangsbranschen – så säger svenska folket
  • Säsongskortsförsäljningen nästa år
  • Diskussion/utbyte – samtliga klubbar, hur man ser på 2021 års säsongskortsförsäljning
  • Juridiken/Villkor kring säsongskort och biljetter 2021 och framåt
  • Hur får vi tillbaka publiken?                              
  • Övriga frågor och kompletteringar