Efter avslutad juryprocess av Årets Sports Business Team under torsdagen, så står det klart att Djurgårdens IF tog hem utmärkelsen för Allsvenskan 2019 och Mjällby AIF för Superettan 2019.
– Det här är ett mått för att synliggöra det värde som affärsteamen bidragit med till sina respektive verksamheter, säger Anders Sewerin, Cruyff Institute och juryns ordförande.

– Vi gör det här för att uppmuntra och stimulera till kontinuerlig affärsutveckling. Det är lika viktigt för både stor som liten klubb. Vi ser en fantastisk utveckling på klubbnivå sedan vi började med den här utmärkelsen 2016, fortsätter Anders Sewerin. 

De nominerade klubbarna i varje liga kallades till en jurydag för att presentera sitt kommersiella arbete inklusive innovativ affärsutveckling under 2019. Årets jurydag hölls till skillnad mot tidigare år helt digitalt, sånär som på juryn som alla samlades på Svensk Elitfotbolls kontor i Solna. Samtliga fem finalistklubbar i respektive serie fick 15 minuter vardera att presentera sitt case. Efter en längre juryöverläggning stod det klart att Djurgårdens IF och Mjällby AIF utgår som vinnare för 2019.

2020 års jury: Patrik Andersson, Anders Sewerin, Sofie Sagfossen och Martin Carlsson-Wall. Jan Karlsson, Försäljningsdirektör Svensk Elitfotboll visar 2019 års ligaboll.

– Det var väldigt hård konkurrens i år, och väldigt svårt att utse en vinnare. Det är tydligt att hela elitfotbollen har utvecklats enormt de senaste åren. Temat hållbarhet har blivit vital för alla klubbar, oavsett storlek. Vi ser också att för de största klubbarna så har de interna processerna blivit allt mer strukturerade och prioriterade. Det skapar väldigt starka och hållbara klubbar, säger jurymedlemmen Martin Carlsson-Wall, Handelshögskolan i Stockholms Center for Sports and Business.

– Klubbarna har blivit duktiga på att förstå sin roll i samhället. Oavsett om det är den största eller den minsta klubben så finns det en passion och en vilja att bygga sin lokala omgivning.

Djurgårdens Tomas af Geijerstam, Daniel Malmgren och Daniel Bergström

Djurgårdens IF vann utmärkelsen i Allsvenskan 2019 med följande motivering:
Djurgårdens IF har genom tydliga innovativa grepp med både hjärta och hjärna kraftfullt stärkt sitt medlemsengagemang och skapat hållbara kommersiella framgångar”.

– Vi har ett klart långsiktigt tänk där vi vill vara en del av svensk fotboll genom att bidra med det vi gör, och låta andra lära av det – precis som vi vill lära av andra. Det gynnar och stärker svensk fotboll, kommenterar Daniel Malmgren, affärsområdesansvarig, Djurgårdens IF vinsten.

Daniel Hjalmarsson, Mjällby AIF

Mjällby AIF vann utmärkelsen i Superettan 2019 med följande motivering:
Med stor passion, lokalt engagemang och ett strukturerat arbetssätt har Mjällby AIF skapat enastående framgång i sitt kommersiella arbete”.

– Jag är både stolt och glad och tacksam över att Mjällby AIF är vinnare av detta pris. Det är många krafter inom och runt om vår förening som hjälps åt att skapa förutsättningar så att vi kan fokusera på att driva klubben framåt. Jag tillägnar hela Mjällby AIF det här priset. Tillsammans gör vi det omöjliga möjligt, menar Daniel Hjalmarsson, marknads- och evenemangskoordinator, Mjällby AIF.

– Utöver affärsmässiga framgångar vill vi i juryn synliggöra och främja klubbarnas kontinuerliga utveckling av sin affärsorganisation och dess kompetenser. Juryn vill därför i år också speciellt uppmärksamma och ge ett extra omnämnande till BK Häcken i Allsvenskan och Varbergs BOIS i Superettan, för deras mycket innovativa grepp som resulterat i effektiva lösningar och konkret utveckling för klubbarnas verksamhet, avslutar juryns ordförande Anders Sewerin.

Djurgårdens trio redovisar sitt case digitalt för juryn

2016 etablerades och implementerades benchmarking utav affärsnyckeltal hos klubbarna i Allsvenskan och Superettan, och i samband med det en utmärkelse i form av ”Årets Affärsteam”. Affärsnyckeltalen justerades inför 2018 års Benchmarking, efter diskussioner internt med ligornas Affärsråd och i samverkan med ligornas konceptpartner inom verksamhetsutveckling, EY. Utmärkelsen fick samtidigt namnet ”Årets Sports Business Team”. I år delas utmärkelsen ut för fjärde gången, 

– Samtliga fem finalister från respektive liga utsågs via Benchmarkingen av affärsnyckeltalen på årsbasis, för att sedan under själva finaldagen inför en oberoende jury beskriva den egna klubbens kommersiella arbete och innovation avseende affärsutveckling, säger Jan Karlsson, Försäljningsdirektör på Svensk Elitfotboll.

– Utmärkelserna har som syfte att stimulera, premiera och lyfta fram affärsutveckling hos våra medlemsklubbar inom prioriterade områden. Upplägget vi satte inför 2018 är en vidareutveckling av konceptet och processerna, vilket bland annat bidrar med utmärkta underlag för erfarenhetsutbyte vid våra framtida marknadskonferenser.

Årets vinnare får om pandemin tillåter en inspirationskonferens kopplat till affärsutveckling till London.

Juryn överlägger inför avgörandet

Årets Sports Business Team 2020:
Nominerade klubbar till juryprocess 2019:
Superettan
IK Brage
Mjällby AIF
Varbergs BoIS
Västerås SK
Östers IF

Allsvenskan
AFC Eskilstuna
BK Häcken
Djurgårdens IF
GIF Sundsvall
Helsingsborgs IF

Jury:

Anders Sewerin, ordförande, Cruyff Institute
Martin Carlsson Wall, Handelshögskolan i Stockholms Centre for Sports and Business
Patrik Andersson, Serneke Group
Sofie Sagfossen, Handelshögskolan I Stockholms Centre for Sports and Business

Övriga medverkande:
EY:
Mikael Bergsten, Partner och auktoriserad revisor

Svensk Elitfotboll:
Jan Karlsson, Försäljningsdirektör
Robert Johansson, Kommunikationsansvarig
Lena Engström, Operativ chef
Peter Sheppard, Ligakoordinator och affärsstöd