I ett gemensamt uttalande skriver FIFA och de sex konfederationsförbunden, däribland UEFA, att spelare som deltar i en utbrytartävling såsom en europeiska superliga portas från att delta i internationella mästerskap som VM och EM. Ligornas internationella organisation European Leagues stöttar det uttalandet.

”Vi är fast beslutna att skydda den existerande modellen för hur fotbollen i Europa är organiserad och på det sätt den professionella fotbollen utövas idag. Alla fotbollsförbund och alla professionella ligor i Europa erkänner och följer FIFA:s och konfederationsförbundens exempel och dessa kommer att vägleda oss i våra handlingar för att stoppa det här initiativet”, skriver European Leagues på sin hemsida.

FIFA och UEFA betonar en tävling som en stängd europeisk superliga, med de bästa klubbarna, inte skulle erkännas av något konfederationsförbund. European Leagues instämmer i den skrivelsen och skriver i ett eget uttalande att ”den europeiska idrottsmodellen utgår från uppflyttning eller nedflyttning baserat på sportsliga resultat och att man kvalificerar sig för internationella turneringar via ett bra resultat i sin egen inhemska liga.”

Vidare skriver European Leagues att ”i den europeiska fotbollspyramiden så har varje spelare en möjlighet att spela i en klubb som kan kvalificera sig, hela vägen från pyramidens bas och hela vägen upp till den absoluta toppen.”

European Leagues uttalande är underskrivet av ordförande Lars-Christer Olsson, som även är ordförande i Svensk Elitfotboll.

Läs mer på European Leagues hemsida