När Svensk Elitfotbolls nystartade Evenemangsutvecklingsråd samlades för första gången så lades en stor vikt på att fastställa vad en nöjd besökare på en fotbollsarena egentligen är.
– Vi gjorde en övning tillsammans för att fastställa vad som kännetecknar en nöjd besökare. Det är ett underlag vi ska använda för att ta fram elitfotbollens NKI (nöjdkundindex) , säger Kaveh Sarvari, ansvarig för Evenemangsutveckling på Svensk Elitfotboll.

Bakgrunden är att företaget United Minds år 2016, på uppdrag av Svensk Elitfotboll, tog fram en framtida evenemangsstrategi för elitfotbollen.

– Den syftar till att sätta besökaren i centrum och därigenom öka antalet besökare på våra fotbollsarenor, öka intäkterna och bidra till nöjdare besökare.

För att kunna mäta och följa upp besökarnas nöjdhet över tid identifierade företaget behovet av en central publikundersökning.

– Vi är i begynnelsen av det arbetet och kommer att göra en s.k. nollmätning under hösten för att se över hur vi ligger till i de olika klubbarna. För att uppnå målet om ökad nöjdhet bland besökare behöver resultatet följas och mätas över tid.

Kaveh poängterar däremot att det är viktigt att ge klubbarna möjlighet att anpassa undersökningen utifrån sina egna lokala förutsättningar.

– Alla klubbar är unika och har sina egna målgrupper och arbetsmetoder. Därför kommer det bli viktigt att klubbar själva får addera den klubbspecifika anpassningen i undersökningen. Vi kommer att titta på det framöver, menar Kaveh Sarvari.

Evenemangsutvecklingsrådet bilades i våras för att Svensk Elitfotboll skulle kunna ta hjälp av klubbarnas expertis i hur elitfotbollen gör sina evenemang mer välkomnande, trygga, säkra och stämningsfulla. De medverkande i Evenemangsutvecklingsrådet kommer från klubbar i både Allsvenskan och Superettan och ska tillsammans med Kaveh Sarvari träffas ett antal gånger per år för att bidra till hur svenska elitfotbollsarrangemang kan och ska utvecklas.

De som ingår i Evenemangsutvecklingsrådet är Josefine van Ginhoven, IFK Göteborg, Oscar Therén, IF Brommapojkarna, Tomas Af Geijerstam, Djurgårdens IF, Frederik Ericsson, Helsingborgs IF, Gustav Oskarsson, AFC Eskilstuna och Sebastian Lagrell, Jönköpings Södra.

Konferensen som hölls i Göteborg var den första för Evenemangsutvecklingsrådet sedan bildandet.

Utöver funderingar om vad som är en nöjd besökare så ägnades konferensdagen med Evenemangsutvecklingsrådet också till att diskutera framtida evenemangskonferenser, klubb- och arenabesök samt att diskutera en konceptet ”Veckans Match” som lanserades 2013.