2012 infördes SLO-rollen i svensk fotboll. 2015 utsågs den svenska SLO-rollen som Best practice i Europa. Idag, 13 år efter införandet, är och förblir rollen väldigt viktig i säkerhetsarbetet på arenorna i Allsvenskan och Superettan. Från 2027 och framåt kommer SLO-rollen dessutom att vara än mer professionell.
– Vi jobbar med arbetsnamnet SLO 2.0 och har satt 2027 som en nystart. Som ett första steg i utvecklingen så har vi från och med i år kravställt SLO-utbildning i de särskilda tävlingsbestämmelserna (STB), säger Johan Schollin, SLO-ansvarig på Svensk Elitfotboll.

SLO står för Supporter Liaison Officer. Tjänsten ingick från början som ett viktigt stödverktyg i projektet Stå upp för fotbollen. SLO:n är ofta en person från de egna leden som har god kännedom om sin egen klubb och dess supportrar och är den givna kontakten när kommunikationen går från båda hållen mellan supportrarna, klubbarna och polisen inför, under och efter match. SLO:n är spindeln i nätet när de olika parternas åsikter ska förmedlas mellan varandra.

Svensk Elitfotboll har i det här första utvecklingssteget tillsatt en utvecklingsgrupp bestående av SLO:er som ska titta på hur SLO-utbildningar skall se ut, vad de ska innehålla och liknande. Parallellt med detta pågår Liaison II, ett EU-projekt som bland annat lyfter samverkan mellan SLO och polis, något som även är en viktig del i ”SLO 2.0”.

– SLO-rollen är lätt att ta för given men den är otroligt viktig för svensk fotboll och för ordningsläget på arenorna. För oss är det viktigt att hela tiden utveckla och professionalisera rollen och det tycker vi att vi gör bäst tillsammans med våra SLO:er. Genom dialog, närvaro och förtroende skapas en tryggare, mer inkluderande och levande läktarkultur, anser Johan Schollin.

Mer detaljer om ”SLO 2.0” presenteras allt eftersom.

Bakgrund och nuläge
2025 är SLO-rollen ett självklart inslag i den svenska elitfotbollen. Samtliga 16 föreningar i Allsvenskan och tio klubbar i Superettan har idag minst en SLO som jobbar för att stärka och utveckla dialogen mellan fotbollens alla aktörer. Ansvaret är detsamma idag som vid instiftandet 2012, även om det på sina håll utvidgats till att även innehålla mer arenaservice.

De två huvudsakliga arbetsuppgifterna för en SLO är samordning och dialog och löpande kommunikation och dialog med supportrar. Därutöver finns ett antal uppgifter en SLO kan arbeta med. 2012 beskrevs syftet som att ”stärka och utveckla svensk fotboll” och med följande arbetsbeskrivning.

”Genom dialog, samverkan och kommunikation är du som SLO den dynamiska länken för din förenings supportrar. Du har god förståelse för olika behov och identitetsbevarande i just din klubb och arbetar förebyggande genom service och publikvård.” 

Redan 2015, tre år sedan SLO-rollen instiftades, beskrevs SLO-rollen som en nyckelfaktor i den nedåtgående våldskurvan på svenska arenor och samma år utsåg UEFA svenska SLO:erna till Best practice.

150828 En av Hammarbys SLO:er under fotbollsmatchen i Allsvenskan mellan Hammarby och Kalmar den 28 augusti 2015 i Stockholm. Foto: Andreas L Eriksson / Bildbyrån / Cop 106

2016 publicerade Svensk Elitfotboll den här kommunikationen om att SLO-jobbat kräver god kännedom om både supporterskap och polisarbete. Det gäller att vara på rätt plats vid rätt tillfälle och att ha en bra känsla för den aktuella situationen. Med lite finess kan den på förhand mest besvärliga situation undvikas att eskalera. 

2018 deltog svenska SLO:er i Erasmus+-projektet LIAISE tillsammans med SLO:er från sju andra länder.

De senaste åren har de genomförts årliga utbildningar med SLO:erna parallellt med att SLO:erna också varit på studiebesök hos utländska klubbar, både i syfte att lära sig och att utbilda andra.

Läs mer om SLO-arbetet här.