När Årets Affärsteam 2017 skulle premieras så gick konferensen av stapeln i Nederländerna och Amsterdam där representanter från Malmö FF och Varbergs BoIS fick träffa organisationen Cruyff Foundation samt stadens stora klubb AFC Ajax.
– För oss är det väldigt relevant att titta på hur klubbar som Ajax jobbar och lära utifrån det. De har mer lika förutsättningar med oss i Sverige än vad man kan tro, säger Jan Karlsson, Marknad- och Försäljningsdirektör på Svensk Elitfotboll.
2016 etablerades och implementerades benchmarking sett utifrån sju olika affärsnyckeltal hos klubbarna i Allsvenskan och Superettan, och i samband med det också en utmärkelse i form av Årets Affärsteam. En jury med personer från affärsvärlden med bland annat representanter från Idrottens affärer, Handelshögskolan och Deloitte tillsattes för att utse vinnarna, med en Ordförande i Anders Sewerin från samarbetspartnern Cruyff Institute. Säsongen 2016 tog Östersunds FK respektive IK Sirius hem priset medan 2017 års vinnare heter Malmö FF och Varbergs BoIS. Årets pris blev en inspirationskonferens i Amsterdam.
– Vi är glada att vi fick vara med på konferensen. Det är ett värdefullt erfarenhetsutbyte, dels mellan oss och Malmö FF i det här fallet, men också klubben vi besöker. Det är alltid kul för man fylls av så mycket inspiration av att se hur större klubbar jobbar och man växer av att få deras perspektiv och se vad de ser för möjligheter i framtiden, säger Michelle Babic, Marknadschef i Varbergs BoIS.
Konferensen inleddes med ett studiebesök hos Cruyff Foundation som har sitt kontor vid Olympiastadion i Amsterdam. Cruyff Foundation har som främsta mål att sysselsätta och engagera barn genom att få barnen att röra på sig och att förbättra sin hälsa. Ofta genom fotboll. Bland annat öppnar inom kort Cruyff Foundation och IFK Göteborg tillsammans tre så kallade Cruyff Courts i Göteborg och deltagarna fick höra mer om det upplägget innan alla satte sig i bilen för ett besök på en Cruyff Court i Amsterdams utkanter.
På kvällen blev det en match i Eredivisie och mötet mellan AFC Ajax och VVV Venlo på Amsterdam Arena, eller Johan Cruyff Arena som den kommer att heta när säsongen 2018/2019 sparkar igång.
Dagen efter match gjordes ett studiebesök hos Ajax där klubben berättade om sitt affärstänk, sina strategier samt satsningar på e-sport och sociala medier. Ajax ledord ”Vi är framtiden” innebär inte bara att Ajax är en klubb som fostrar och fostrat många talanger utan där mycket går ut på att ligga i framkant med annat än bara det som sker på fotbollsplanen.
– Det var en mycket bra konferens. När man får lite mer tid för varandra så lär man också känna varandra bättre, vilket alltid är bra. Båda studiebesöken var inspirerande och det jag tar med mig hem är Ajax arbetssätt gällande marknadsföring, säger Cina Wikeborg, Marknads- och Försäljningschef i Malmö FF.
Cinas kollega Magnus Svensson, Försäljningschef i Malmö FF, håller med och säger att han tar med sig mycket runt B2B hem till MFF.
– Jag har ett par saker jag skulle vilja stämma av med deras B2B-chef först, men jag är intresserad av att göra en kontaktlista liknande vad Ajax gör, säger Magnus Svensson.
Varbergs BoIS Michelle Babic var med även på 2017 års konferens för Årets Affärsteam, då som anställd i IK Sirius. Då var hon med och besökte Bayern München och deras organisation, och Michelle tycker att det är intressant att även kunna jämföra olika storklubbar mot varandra.
– Vi har varit på besök hos några storklubbar nu och det är kul att se hur de skiljer sig åt och vad de gör likadant. Ofta har dessa klubbar samma problem som oss, men i varierad skala. Att vi besökte Ajax den här gången var riktigt bra. De känns trots allt ganska nära vår verksamhet som vi har i Sverige, säger Michelle Babic.
Anders Sewerin från Cruyff Institute i Sverige, och ordförande i den jury som utser Årets Affärsteam, medverkade i Amsterdam och tyckte att resan var oerhört bra sett som kompetensutveckling och att det finns mycket att lära av en klubb som Ajax.
– Jag är exempelvis väldigt imponerad av Ajax analys av sin egen verksamhet. Allt från deras motto till satsningen på e-sport och hur de definierar klubben och utvecklar varumärket. De är tydliga att bli relevanta inom olika segment. De har gjort läxan, säger Anders Sewerin och fortsätter.
– Johan Cruyff är viktig för Ajax själ. Han representerar mycket av deras arv. Hans personlighet med att vara kreativ kommer igen nu på olika sätt. Ajax förstår också värdet av en stark liga och att framgång för andra lag i ligan i längden också gynnar Ajax. De förstår också att de inte kan hänga med storklubbarna i Europa ekonomiskt, på grund av tv-avtalen i exempelvis England. De måste vara först och snabbast med att ligga i täten med annat och på liknande sätt ser det ut i Sverige. Det finns en tydlig koppling med Ajax och varför vi är här.
Deltagarna hann också med en kortare rundvandring på arenan innan det var dags att åka hem till Sverige och våra egna matcher i Allsvenskan och Superettan.