I början av februari åker representanter från Svensk Elitfotboll till Milano tillsammans med Allsvenskans och Superettans samarbetspartners samt representanter från klubbarna i ligorna och deras strategiska partners för den tredje upplagan av Nätverksarenan.

Totalt medverkar 110 personer på årets upplaga av Nätverksarenan, en tydlig utveckling jämfört med de två tidigare konferenserna i Barcelona respektive Madrid. I Milano väntar i år tre dagar med konferens, nätverkande, tillförande av insikter och utveckling av nya som befintliga relationer. Syftet är att på sikt stärka förhållandet och nyttan av samarbetena mellan klubbarna, ligorna och dess strategiska partners.

”Nätverksarenan” utgör en årlig konferens där intressenterna klubb, liga samt strategiska partners till klubbarna och ligorna träffas för att tillsammans ta in och delge insikter och erfarenheter som gör samarbetena långsiktigt framgångsrika för alla parter. Strategiska partners utgörs av både näringsliv och offentlig sektor.

– Nätverksarenan gynnar såklart alla intressenter, våra samarbetspartners på både klubb- som liganivå, och i förlängningen givetvis våra supporters och publik, förutsatt att vi inom Nätverksarenan agerar rätt, säger Jan Karlsson, Försäljningsdirektör på Svensk Elitfotboll.

En viktig del med konferensen är att föra klubbarnas egna partners närmare varandra men också att träffas över gränserna och få inspel och insikter till utveckling av befintliga samarbeten. En sak som kom upp med tidigare konferenser var att partners upplevde att de kom än närmare fotbollen och fick en utvidgad insyn i klubbarnas och ligornas värld, vilket är mycket värdefullt ur flera perspektiv.

Deltagarnas konferenspass kombineras med ett exklusivt möte där ägarrepresentanter från Inter delger sina bevekelsegrunder för deras engagemang i Inter, samt på plats bevittna det omtalade derbyt mellan Inter – Milan på Giuseppe Meazza Stadion (San Siro).