Totalt 153 personer från ligorna Allsvenskan och Superettan med partners samt 21 av 32 klubbar och deras partners samlades i dagarna två i Amsterdam för att vara del av Nätverksarenan 2023. Ett nytt deltagarrekord för denna den femte upplagan av nätverkskonferensen.
– Jag tycker att vi har utvecklat konceptet på ett bra sätt, folk är engagerade, vi lär av varandra och det sker en öppen dialog för att utvecklas tillsammans. Dessutom har vi oerhört trevligt tillsammans, säger Jan Karlsson, försäljningsdirektör på Svensk Elitfotboll.

Deltagarna fick ta del av ett varierat innehåll av föreläsare bestående av Svensk Elitfotbolls egna personal men också representanter från klubb och partners samt utomstående företagsrepresentanter från Nederländerna. AFC Ajax bidrog stort med att lösa praktikaliteter på plats samt med ett fint matcharrangemang på Johan Cruyff ArenA i samband med deras match mot FC Volendam.

– Våra verksamheter inom fotbollen, både dam och herr är beroende att vi har en öppen dialog med våra intressenter. I det här fallet våra samarbetspartners på både liga- och klubbnivå som träffas, delar erfarenheter och mår bra tillsammans samt är delaktiga i varandras utveckling, helt enkelt, säger Jan Karlsson.

Svensk Elitfotbolls ordförande Simon Åström och generalsekreterare Mats Enquist tog över stafettpinnen efter att Jan Karlsson hälsat välkommen och därmed var Nätverksarenan 2023 igång. Inledningspunkten handlade om Svensk Elitfotbolls nuläge och framtid. Efteråt pratade Niclas Janson, affärsutvecklingschef på Svensk Elitfotboll om framtidsspaningar och visioner gällande elitfotbollens affärsutveckling, samt redogjorde för web 3.0 i ett stort perspektiv.

Efter kaffe och nätverksdialoger tog OBOS koncernchef Daniel Kjörberg Sirai till orda genom att prata om OBOS samarbete med idrotten – en hållbar framgång för både affär som samhälle. Därefter berättade Warner Bros. Discoverys expertkommentator Alexander Axén om holländsk fotboll i allmänhet och kvällens match AFC Ajax och FC Volendam i synnerhet.

– Nätverkandet är otroligt viktigt, det är så vi kan utveckla nya idéer. Att träffas så här är viktigt både för klubbarna och oss som sponsorer, menar Daniel Kjörberg Siraj, koncernchef på OBOS.

–  För OBOS startade den här resan med vår vision om att vi ska bygga framtidens samhälle samtidigt som vi uppfyller bostadsdrömmar. Och för oss är fotbollen en väg in till att träffa människor, vara med och bygga samhället från grunden.

På kvällen åkte deltagarna till Ajax hemmastadion Johan Cruyff ArenA för middag och matchen i Eredivise mellan AFC Ajax och FC Volendam. Matchen föregicks av en middag där bland annat representanter från nederländska Eredivise medverkade, och en liten paneldiskussion om svensk och holländsk fotboll signerad före detta storspelarna i bland annat Ajax, Ronald de Boer och Stefan Pettersson. Dessutom tittade Ajax klubbchef Edwin van der Sar förbi och hälsade.

Dag tvås första föreläsning handlade om digital transformation. Edward Norg, operations director på Randstad Holland berättade om hur allt i dagens värld bara snurrar snabbare och snabbare och hur det influerar Randstads strategier.

Svante Samuelsson, sportchef på Svensk Elitfotboll och Stefan Pettersson, landslagschef på Svenska Fotbollförbundet pratade sedan om vad som krävs för att bli en framtida A-landslagsspelare i Sverige. I fokus ligger utbildning och personlig utveckling.

– Det är verkligen inspirerande och positivt för oss att få delta i det här sammanhanget. Vi har ju glädjande nog redan i år fler partners och fler klubbar som är med oss på konferensen. Jag tror att det finns ett behov av att prata mycket kring damfotboll. Sedan har vi också klubbar där vi har gemensamma intressen, dom så kallade dubbelklubbarna som har elitverksamhet både på dam- och herrsidan, anser Thomas Hoszek, generalsekreterare på Elitfotboll Dam (EFD) som också var med på konferensen.

Innan rasten fortsatte AFC Ajax på samma tema då Corné Groenendijk, ansvarig för Ajax coaching academy berättade om hur klubben jobbar med att marknadsföra sin akademi och hur de samarbetar med andra klubbar runtom i världen.

Efter kaffe och nätverksmingel blev det tid för Peter Knap, CEO på SELECT Group att prata om den officiella ligabollen för Allsvenskan och Superettan, dess historia och framtid och det samhällsengagemang som SELECT har.

Avslutningsvis gjorde Simon van Rooijen, projektledare på Cruyff foundation och Elisabeth Anderton, hållbarhetschef på IFK Göteborg varsin presentation om idrott för framtida generationer. Simon berättade om Johan Cruyffs livsgärning vid sidan av fotbollsplanen och hur Cruyff foundation engagerar sig ute i världen. Detta förstärktes av att Elisabeth berättade om hur IFK Göteborg jobbar med så kallade Cruyff courts ute i Göteborgs förorter.

– Vi har varit med varje år, varav att jag själv har varit med de senaste två åren. Det är ett jättebra tillfälle att träffa andra klubbar, andra klubbars partners och inte minst att ta med sina egna partners på en trevlig konferens med bra innehåll, säger Sebastian Lagrell, klubbchef i Jönköpings Södra IF, som också var med på Nätverksarenan, och fortsätter.

– Föreläsarna håller hög klass och jag har ett allmänt bra intryck av hela konceptet. Vi kommer att fortsätta åka på Nätverksarenan och ta med ännu fler partners för att få med dem i den här gemenskapen dem också.

Den sista kvällen ägnades sedan åt individuella middagar för respektive klubb och liga och deras samarbetspartners.

Nätverksarenan fortsätter 2024, då med London som destination.

Se de bästa bilderna från årets Nätverksarenan här.