Det är inte bara Helsingborg som driver en publikkampanj inför sin hemmapremiär i Allsvenskan. Ytterligare elva av klubbarna gör likadant. Och de tror på mer publik än premiäromgången än förra året.

 

Premiäromgången i Allsvenskan 2014 ser ut att bli något alldeles extra. I alla fall att döma av Föreningen Svensk Elitfotbolls enkät den senaste veckan bland klubbarna på ämnet ”Gör ni någon publikkampanj inför hemmapremiären?”

 

Det gör tolv av de fjorton klubbar som svarat på enkäten:

 

Malmö FF: VI TÄNDER STJÄRNOR SEDAN 1910 (möter Falkenbergs FF hemma 30 mars)

Helsingborgs IF: #FYLLOLYMPIA (möter Djurgårdens IF hemma 30 mars)

Halmstad BK: Ej hittat på något namn på kampanjen (möter Örebro SK hemma 30 mars)

BK Häcken: LETS DANCE (möter IFK Norrköping hemma 31 mars)

AIK: VI ÄR INTE NI (möter IFK Göteborg hemma 31 mars)

Åtvidabergs FF: Icke namngiven kampanj (möter Elfsborg hemma 31 mars)

IF Elfsborg: TACOFEST eller FREDAGSMYS (arbetsnamn än så länge. Möter BK Häcken hemma 4 april)

Djurgårdens IF: ALDRIG ENSAM (möter Halmstad hemma 6 april)

IFK Norrköping: ALLA FÖR NORRKÖPING (möter HIF hemma 6 april)

Kalmar FF: VI ÄR KALMAR (möter Åtvidabergs FF hemma 7 april)

IFK Göteborg: VISA FÄRG (möter Malmö FF hemma 7 april)

Örebro SK: VI ÄR SVARTVITT (möter Mjällby AIF hemma 8 april)

 

Klubbarna förväntar sig resultat av kampanjerna. Tretton av fjorton som har svarat tror att de kommer att sälja fler biljetter till hemmapremiären, jämfört med förra året. Nästan lika många, elva av fjorton, tror dessutom att allsvenska premiäromgången 2014 kommer att locka fler åskådare, jämfört med premiäromgången 2013.

 

Marknadsföringen sker brett, där sociala medier såsom Facebook och Twitter är genomgående inslag i kampanjerna.

 

Ola Rydén, liga- och evenemangsansvarig på Föreningen Svensk Elitfotboll, SEF, säger angående klubbarnas publikkampanjer:

 

– Det är oerhört glädjande att så många klubbar förväntar sig ökade publiksiffror på sina hemmapremiärer, och att de kampanjer som de jobbar med slår väl ut. Vi har under ett par års tid medvetet jobbat med att få klubbarna till att jobba med olika publikrekryteringskampanjer för att fylla läktarna. Det känns som det börjar bära frukt nu.

 

– Flera av klubbarna har också tagit hjälp av sina supportrar för att promota kampanjer, och det har visat sig vara framgångsrikt.

 

Thomas Björn, Kraftfull Kommunikation /Foto: Bildbyrån