Enligt den senaste undersökningen Sportnavigatorn så befäster Allsvenskan sin plats som den populäraste ligan i Sverige, medan även Superettan fortsätter öka i intresse. Det står också klart att fler och fler svenskar får ett favoritlag i Allsvenskan.
– Fotbollen är fortsatt den mest intressanta idrotten i landet. Dessutom är vår högsta liga Allsvenskan nu för första gången, med signifikant skillnad mest intressant av alla ligor, säger Jan Karlsson, Försäljningsdirektör på Svensk Elitfotboll.
Det är analysföretaget Upplevelseinstitutet som står bakom Sportnavigatorn som årligen kartlägger det svenska folkets idrottsintresse. Svenska medborgare i åldern 15 år och uppåt har deltagit i undersökningen.
3.5 miljoner svenskar över 15 år är intresserade av fotboll, enligt Sportnavigatorn. Fotboll är med det den idrott i landet som genererar mest intresse hos befolkningen. Det visar sig också i intresset för ligor där Allsvenskan toppar med 41% av alla sportintresserade, före SHL på 39%. Superettan är den fjärde populäraste ligan i landet, precis efter Hockeyallsvenskan. Hos unga ökar intresset för fotbollen bland alla idrottsintresserade från 42% till 44%.
– Det är speciellt roligt att vi stärker vår långsiktiga attraktionskraft genom att vi ser en positiv utveckling och ett ökat intresse för den inhemska fotbollen bland den unga generationen. Det är dem som är våra framtida besökare på arenorna likväl som de utgör framtidens viktiga intressentgrupper runt idrotten och fotbollen såsom exempelvis företagsledare och politiker, menar Jan Karlsson.
Det största intresset för Allsvenskan återfinns hos männen, personer i åldersspannet 15–29 och 30-44 år, som bor i storstadsregionerna (Stockholm, Sydsverige och Västsverige). Superettan har samma profil, med undantaget att de mest intresserade bor i Småland och i Västsverige.
Hela 57% av Sveriges befolkning har ett favoritlag i Allsvenskan. Den högsta noteringen sedan undersökningen startade 2013.
Några av anledningarna till Allsvenskans framgångar sägs vara en förbättrad arenastandard, storstadslagens framgångar, medieexponeringen och att fler kvinnor och unga intresserat sig för Allsvenskan, Det bekräftas av Upplevelseinstitutet.
– Intresset för Allsvenskan har vuxit successivt. Om vi kvantifierar ökningen i antal personer så har Allsvenskan i fotboll fått 700 000 nya ”nyrekryterade” följare sedan 2015, säger Peter Allvin, partner på Upplevelseinstitutet.
Sportnavigatorn:
- Undersökningen är genomförd via webbintervjuer med ett representativt urval av den svenska befolkningen (+15 år).
- 6 000 intervjuer (500 per månad) har genomförts löpande under perioden augusti 2020 – juli 2021.
- Datamängden har vägts utifrån kön, ålder och geografi för att representera den svenska befolkningen.
- Undersökningsinstitutet Ipsos har genomfört datainsamlingen på uppdrag av Upplevelseinsitutet.
För fler frågor om Sportnavigatorn besök Upplevelseinstitutets hemsida eller kontakta:
Peter Allvin,
Partner, Upplevelseinstitutet
+46 70 248 57 95
allvin@uiis.se