Klubbarna i Allsvenskan och Superettan har gett SEF i uppdrag att se över ett framtida lojalitetskoncept för Svensk Elitfotboll. SEF har genomfört ett internt arbete för att inventera behoven av ett framtida lojalitetskoncept och nu pågår det viktigaste steget – att lyssna på de medlemmar och supportar som ska få förmånen att ta del av det framtida lojalitetskonceptet.
– Den kärlek och lojalitet som finns till ligornas klubbar är genuin och långsiktig på ett sätt som kommersiella företag mycket sällan kan uppnå. Det ska vi ta tillvara på för medlemmarnas, supportrarnas och klubbarnas bästa, säger Kaveh Sarvari, evenemangs- och privatmarknadsansvarig på Svensk Elitfotboll.
Ett lojalitetskoncept är en form av premiering av lojala beteenden – i fotbollens fall mot den egna klubben. Ett lojalitetskoncept i fotbollens värld skulle kunna användas för att premiera lojalitet genom att erbjuda nationella-, lokala- och klubbförmåner såsom prisrabatter, särskilda erbjudanden etc. till lojala supportrar och medlemmar.
– För en enskild klubb är ett sådant här arbete en stor och kostsam investering. I och med den satsning som gjorts på digitalisering inom Svensk Elitfotboll har vi nu möjlighet att ta det här steget – att börja skapa ett koncept på liganivå som kan klubbanpassas.
Just nu pågår inventeringen tillsammans med företaget Green Hat People. Den går ut på att lyssna in målgruppernas intressen och behov genom att spela ett digitalt ”gamification-spel” som är framtaget av en referensgrupp från klubbarna.
Deltagare är utvalda supportrar och medlemmar i de 15 SEF-klubbar och Svenska fotbollssupporterunionen inom följande kategorier:
Medlemmar
A. Yngre – Yngre aktiva medlemmar som är intresserade av klubbens utveckling/går på årsmöten
B. Äldre – Äldre aktiva medlemmar som är intresserade av klubbens utveckling/går på årsmöten
C. Ungdomsspelare/ledare/föräldrar – Som blivit medlemmar genom sitt engagemang i ungdomsleden
D. Exilsupportrar som vill behålla sitt band till klubben – Engagerade medlemmar på distans
Supportrar
E. Ståplats – Supportrar på ståplats
F. Sittplats – Supportrar på sittplats
G. VIP – Supportrar bland VIP/Partners
Föreningarna som deltar i inventeringen
AIK
BK Häcken
Degerfors IF
Djurgårdens IF
Falkenbergs FF
Hammarby IF
IF Elfsborg
IFK Norrköping
IK Sirius
Jönköpings Södra IF
Kalmar FF
IFK Göteborg
Svenska fotbollssupporterunionen – SFSU
Örebro SK
Örgryte IS