Nu får den allsvenska fotbollspubliken utökade möjligheter att följa sin klubb på nära håll, med en unik podcastsatsning från Spotify och Allsvenskans huvudpartner Unibet. Satsningen innebär att hela 17 fotbollspoddar, inklusive en supporterpodd för varje allsvensk klubb, blir tillgängliga exklusivt på Spotifys nya Allsvenskan-hub.

När Unibet blev huvudpartner till Allsvenskan lanserades initiativet Hemmaklubben – som ger supportrarna möjlighet att påverka fördelningen av pengar till klubbarna. Nu fortsätter Unibet arbetet med att förhöja supporterupplevelsen, genom att presentera en stor innehållssatsning, där varje allsvensk klubb får en egen supporterpodcast på Spotify. Dessa 16 lagunika poddar – som drivs av passionerade supportrar – består av både helt nya poddar och redan väletablerade format, som nu flyttar över exklusivt till Spotify. Dessutom lanseras podcasten Allsvenskan enligt Irma och Jonas – där Discoverys tv-profiler Irma Helin och Jonas Dahlquist delar med sig av sin fotbollsexpertis till den allsvenska publiken. 

Totalt 17 podcasts blir därmed del av Spotifys nya Allsvenskan-hub, där Spotify kommer att tillhandahålla verktyg och stöttning med produktionen för varje podd. Hela projektet är gemensamt grundat och finansierat av Unibet och Spotify. För att möjliggöra satsningen går Unibet även in som sponsor för samtliga poddar.

– Av spelare, för spelare är ju Unibets motto, och i detta unika samarbete fördjupar vi innebörden genom något som är av supportrar, för supportrar. Denna tankegång är en grundpelare i vårt engagemang för svensk fotboll, och som huvudsponsor för Allsvenskan kändes det självklart att även vara med och stötta samtliga 17 poddar i denna fantastiska satsning, som kommer göra upplevelsen ännu bättre för de allsvenska supportrarna, säger Raúl Valencia López, Marknadschef på Unibet.

Alla med Spotify-konto, oavsett gratis- eller premiumabonnemang, kommer att kunna ta del av poddarna. Varje podd kommer att släppa minst ett avsnitt varje vecka, och totalt beräknas omkring 1000 unika avsnitt släppas under säsongens gång.

– Att komma så nära passionen och gemenskapen som möjligt är kärnan i allt vi vill att ligan ska stå för. Vi blir därför både stolta och glada att våra två viktigaste partners, Unibet och Discovery, tillsammans med Spotify storsatsar på att skapa ett unikt innehåll runt Allsvenskan, säger Calle Stjerna, varumärkeschef på SEF (Svensk Elitfotboll).

LISTA: Här är de 16 supporterpoddarna

KlubbPoddProgramledare
AIKTesta StörChristoffer Svanemar
DegerforsRövita BruketJames Wahlberg
DjurgårdenDIFpoddenFarid Abbaspour
ElfsborgGulsvart ElegansIsak Edén
HalmstadSigges cirkusLasse Pop
HammarbyBajensambaAdam Nilsson
HäckenPodden på GOlle Trens
IFK GöteborgBB-PoddPatrik Glimberg
Kalmar FFRöda Bröder PodcastChristoffer Karlström
Malmö FFRadio 1910Simon Pålsson
MjällbyLaget med fart Mjällby så klartAlbert Särnevång
NorrköpingGate upp & Gate nerPatrik Hammarkvist
SiriusFolktribunalenEskil Höglund
Varbergs BoISBoiS snackMartin Birgersson
ÖrebroVallens GatukökDavid Flatbacke-Karlsson
ÖstersundFrukostklubbenLudvig Kålen