Hallå där, Jan Karlsson, nytillträdd marknads- och försäljningsdirektör på Svensk Elitfotboll. Vad blir din arbetsuppgift?
– Att utveckla affärerna, både direkt på liganivå centralt som att bidra till klubbarna affärsutveckling på lokal klubbnivå. Målet är att dubbla de sammantagna intäkterna till 2017.
Vad innebär det konkret?
– Vi behöver utveckla vår förmåga att lyssna in de olika kundernas behov, såväl partners som publik. När det gäller partners kommer de i framtiden sannolikt kräva mer i avkastning på sina satsningar. Långsiktiga samarbeten med tydliga affärsmål kommer att motivera företagen till större engagemang. När det gäller publiken handlar det om att förstå behoven både hos dagens publik, men också morgondagens, det vill säga ungdomarna. Vad är det som styr deras beteende? Mamma och pappa, eller kompisarna? Vi måste ständigt vara nyfikna och kreativa så vi kan motivera ett utvecklande kundengagemang.
– Det vi med säkerhet vet är att konkurrensen om människors tid hårdnar. Därför behöver vi utveckla vår kompetens och erbjuda ett konkurrenskraftigt utbud som tilltalar merparten.
Vad är den största utmaningen för klubbarna i Allsvenskan och Superettan när det gäller det kommersiella?
– Lite av det jag redan nämnt: att bli bättre på att lyssna in för att förstå kundernas behov och därefter anpassa affärsförslagen. Örebro kommun utgör ett bra exempel. Från 2007 och fram till nutid tog ÖSK Örebro kommun från att vara en sponsor, som gav stöd och bidrag, till att bli en fullödig affärspartner där ÖSK blev en mycket viktig pusselbit i marknadsföringen av Örebro som stad.
Vad tar du mer med dig från din tid som vd i ÖSK Fotboll?
– En bred erfarenhet av branschen, både på klubbnivå och central nivå, framförallt vad utmaningarna och möjligheterna utgörs av affärsmässigt. Förutom arbetet på hemmaplan har jag varit aktiv både på ordinarie medlemsmöten i Föreningen Svensk Elitfotboll, och i arbetsgrupper i samband med vårt utvecklingsarbete.
Hur står sig Allsvenskan och Superettan internationellt när det gäller att driva den kommersiella delen?
– Som liga går vi faktiskt nu i bräschen, bland annat tack vare beslutet att införa full WiFi på alla våra arenor. Detta kopplas till gemensamt utvecklade affärssystem vilket möjliggör bättre kundanpassade erbjudanden, via en förenklad kundkommunikation. Det finns dock enskilda lag ute i Europa som kommit långt när det gäller teknikutvecklingen på arenorna, men inte på liganivå.
Vad har du för bakgrund inom fotbollen?
– Min fotbollskarriär är inte mycket att skryta med. Jag spelade pojklagsfotboll som 12-14 åring i Sjöviks SK i Lerums kommun, strax utanför Göteborg, där jag växte upp. Jag hade två fotbollstokiga morbröder som drog med mig till Ullevi tidigt 80-tal för att se IFK Göteborg spela. Det var en upplevelse! Jobbet som vd för ÖSK Fotboll såg jag av en slump – det var en liten-liten annons i Dagens Industri. Jag blev lockad framförallt för att de sökte en ”marknadsinriktad vd”. Det är där jag har skaffat mig min erfarenhet av den kommersiella sidan av fotbollen.
Slutligen: vad önskar du dig mest av allt just nu?
– Att vi inom ligorna kan ta tillvara den enorma potential som vi ser, både på kort och lång sikt. Närmast har vi ett medlemsmöte där jag hoppas att bra beslut fattas som stödjer vårt viktiga framtidsarbete.
Thomas Björn, Kraftfull Kommunikation