Den tidigare utmärkelsen ”Årets Affärsteam” har efter ny samverkan med Svensk Elitfotbolls samarbetspartner EY ändrats till ”Årets Sports Business Team”. De första vinnarna av ”Årets Sport Business Team”, gällande säsongen 2018, korades under tisdagseftermiddagen efter en juryprocess med respektive ligas finalister. De stolta vinnarna blev AIK i Allsvenskan och Falkenbergs i Superettan.

– Utmärkelserna har som syfte att stimulera, premiera och lyfta fram affärsutveckling hos våra medlemsklubbar inom prioriterade områden, säger Jan Karlsson, Försäljnings- och Marknadsdirektör på Svensk Elitfotboll.

2016 etablerades och implementerades benchmarking utav affärsnyckeltal hos klubbarna i Allsvenskan och Superettan, och i samband med det en utmärkelse i form av ”Årets Affärsteam”. Affärsnyckeltalen justerades inför 2018 års Benchmarking, efter diskussioner internt med Affärsutvecklingsrådet och i samverkan med ligornas konceptpartner inom verksamhetsutveckling, EY. Dessa affärsnyckeltal kommer kontinuerligt utvecklas.

– Det nya upplägget för 2018 innebar att fem finalister från respektive liga utsågs via Benchmarkingen av affärsnyckeltalen på årsbasis, för att sedan under själva finaldagen inför en oberoende jury beskriva den egna klubbens kommersiella arbete och innovation avseende affärsutveckling. Detta är en vidareutveckling av konceptet och processerna, vilket bland annat bidrar med utmärkta underlag för erfarenhetsutbyte vid våra framtida marknadskonferenser, menar Jan Karlsson.

Den oberoende juryn som utsetts av SEF och EY består av följande ledamöter, vilka är framgångsrika inom näringslivet med samtidig stor passion och erfarenhet för fotbollen:

Patrik Andersson – Investerare och entreprenör samt dessförinnan en av de största svenska fotbollsspelarna genom tiderna på internationell nivå

Johan Andersson – VD och ägare till Mellby Gård samt styrelseledamot och ägare i ett stort antal bolag

Jenny Lindén Urnes – Styrelseordförande och ägare till Lindéngruppen samt styrelseledamot och ägare i ett stort antal bolag

Harald Mix – Grundare och ägare till Altor Equity som är ett riskkapitalbolag samt styrelseledamot i Carnegie och andra uppdrag och ägare i ett stort antal bolag

IMG_5607 (kopia)

Juryn överlägger

– Varje år analyserar vi de allsvenska klubbarnas årsredovisningar. Vår förhoppning är att vår årliga fotbollsrapport ”Hur mår svensk elitfotboll?” ska fungera som ett beslutsunderlag i klubbarnas arbete med att utveckla sina verksamheter på ett hållbart sätt − både på kort och lång sikt genom ett lärande av varandra. SEF:s utmärkelse ”Årets Sports Business Team” främjar också ett lärande av varandra samt utveckling av klubbarnas verksamhet. Utmärkelsen är givetvis prestigefullt och ärorikt att erhålla samtidigt tror vi vinnande klubbar kan hjälpa till att inspirera till en fortsatt hållbar utveckling, säger Carlos Esterling Partner på EY som tillsammans med Mikael Bergsten Partner på EY är ansvariga för EY Sports Business i Sverige.

2016 års vinnare deltog på en förkorvringskonferens till München medans 2017 års vinnare deltog på konferens i Amsterdam. Årets premiering tillika konferens går av stapeln 3-5 Maj till Berlin, där bland annat ett möte med Hertha Berlins kommersiella ledning står på agendan, liksom Hertha Berlins hemmamatch i Bundesliga mot Stuttgart på Olympiastadion.

IMG_5619 (kopia)

Fredrik Söderberg, Stefan Jonasson och Jens T Andersson mottar AIK Fotbolls pris

AIK Årets Sports Business Team I Allsvenskan 2018
Med följande motivering finner juryn, SEF och EY Sports Business Services en glädje i utnämningen av AIK Fotboll:
Genom ett professionellt och innovativt arbete har föreningen levererat rekordresultat inom samtliga områden och således lyckats med kraftiga förbättringar från redan höga nivåer. Med ett kundorienterat tillvägagångssätt och ett digitalt fokus har föreningen skapat attraktiva samarbeten med sina partners som de (citat) ”aldrig ska ha råd att lämna”. Dessutom kröntes året med ett SM-guld på Herrsidan.

– Det är lätt att fastna i att AIK är en stor organisation och borde med sin storlek vara bäst i klassen, men så är det inte. Vi är ödmjukt medvetna om våra resurser och vår relation till hur svensk fotboll ser ut. Att där fortsätta vara framåtlutade och innovativa i kombination med entreprenörsanda ger resultat är vi oerhört stolta över, säger Stefan Jonasson, Kommersiell chef och Fredrik Söderberg, Biljett- och Marknadsansvarig  i AIK Fotboll.

IMG_5615 (kopia)

Linus Folkesson, Marknadschef i Falkenbergs FF mottar klubben pris

Falkenbergs FF Årets Sports Business Team I Superettan 2018
Med följande motivering finner juryn, SEF och EY Sports Business Services en glädje i utnämningen av Falkenbergs FF:
Trots en sportslig berg-och dalbana under senare år har föreningen mäktat med att ha en sund ekonomi i balans, baserat på ett framgångsrikt och långsiktigt affär- och marknadsarbete. Under säsongen 2018 har föreningen uppvisat en fin förbättring inom samtliga nyckeltal, speciellt genom stärkta band med existerande partners och attraherande av nya. Med en stark lokal förankring med fokus på egna produkter och ett professionellt samhällsengagemang är föreningen nu tillbaka i fotbollens finrum inom Herrsidan.

– Det här är fantastiskt kul. Vi är glada att vårt långsiktiga arbete ger framgång. Vi jobbar hårt med kontinuitet hos alla i organisationen och föreningen och det är kul att bli premierad, säger Linus Folkesson, Marknadschef i Falkenbergs FF.