Efter att den andra säsongen med möjligheten att rösta fram matchens lirare i Superettan tillsammans med OBOS summerats står det klart att tävlingen ökar i popularitet.
– Det har varit härligt att till slut kunna se fotboll live på Vångavallen igen ihop med min pappa. Säger Jennie Johansson som är en av vinnarna.
Sedan 2020 presenterar Superettans Presenting partner OBOS inte bara tävlingen OBOS tipset, där supportrarna får tippa utfallet i alla seriematcher, utan även möjligheten att rösta på matchens lirare i både hemma- och bortamatcher. Genom att delta har man varit med i utlottningen av en signerad boll per klubb och match. Dessutom delas 24 stycken presentkort eller värdebevis hos klubbarna ut bland de deltagare som röstat i minst 15 matcher totalt under året. I Skåne har omröstningarna visat sig extra populära, då helsingborgarna hade det allra högsta deltagandet, följt av grannarna i Landskrona och med Göteborg, i form av GAIS, på tredje plats. Totalt sett ökade det genomsnittliga deltagandet med mer än 35% från 2020. Även bland de som drog vinstlotten gällande presentkort hittades flera i Skåne, bland annat Trelleborgssupportern Jennie Johansson som kommenterar säsongen och kampanjen såhär:
”En sjundeplats hade inför årets Superettan låtit ganska bra med tanke på hur TFF med nöd och näppe höll sig kvar 2020, och jag personligen känner nog att det är i denna serie laget hör hemma för närvarande men det är klart man började hoppas lite där under hösten när möjligheten till uppflyttning fanns inom räckhåll. När det går bra är det såklart också extra roligt att välja matchens lirare. Nu ser jag fram emot nästa säsong med som det verkar en hel del nytt blod i klubben i stället för de spelare som ger sig av mot annat håll. Det har varit härligt att till slut kunna se fotboll live på Vångavallen igen ihop med min pappa, något vi båda längtat efter sedan pandemin i stället placerade oss framför TVn. Vinsten, en tidig julklapp, blir en fin hjälp att kunna göra det nästa år med!”
Bostadsutvecklaren OBOS, som verkar i hela landet, är en stor samarbetspartner till svensk elitfotboll både på dam- och herrsidan. Som ett steg i att skapa möjligheter för fansen att engagera sig när arenorna fick stå tomma valde man att ta med sig goda erfarenheter från den norska OBOS–ligaen och införskaffa licenser till alla Superettanklubbar i det digitala kampanjverktyget CrowdManager. Dessutom bestämde man sig för erbjuda möjligheten att vinna priser till de fans som valde att engagera sig i Matchens Lirare. Initiativet visade sig mycket populärt och förlängdes därför åtminstone över säsongen 2023.
Fakta Matchens Lirare:
Klubbarnas supportrar röstar på den spelare de tycker varit bäst i matchen. Superettans Presenting partner OBOS lottar ut 16 stycken signerade ligabollar från SELECT varje omgång i Superettan. En ligaboll per klubb lottas ut bland de supportrar till respektive klubb som deltagit i omröstningen.
I slutet av säsongen delar OBOS även ut 24st presentkort eller värdebevis värda 2000:- som vinnaren kan använda hos sin favoritklubb.
För att kvalificera sig för priser i tävlingen behöver man ha deltagit i minst 15 omgångar.
2021 var den andra säsongen med Matchens Lirare i Superettan.