2024 rivstartade med en gemensam kommunikationskonferens tillsammans med de kommunikationsansvariga från klubbarna i Allsvenskan och Superettan. Under två dagar samlades deltagarna i Stockholm för att inhämta inspiration för det kommande kommunikationsarbetet under årets säsong.
– Det är alltid lika nyttigt att samla alla klubbar i en mer avslappnad miljö än den vi normalt sett har mitt under pågående säsong, säger Robert Johansson, kommunikationschef på Svensk Elitfotboll.

Konferensen delades upp i två dagar där den första handlade om kommunikation och den andra om marknadskommunikation.

Den första dagen behandlade frågor som höstens ordningsstörningar och kommunikation runt dessa, medias och kommunikationspersonalens arbetsmiljö på arenorna i samband med match, vilket har resulterat i en ny mediamanual från 2024, samt en presentation om räckvidd och utfall 2023 och kanalstrategi för 2024.

– De här tillfällena är väldigt viktiga i relationsskapandet mellan liga och klubb men också mellan klubb och klubb. Ju bättre kunskap och kännedom – och inte minst vänskap – mellan varandra desto bättre arbetsklimat för alla under säsongen. Dessutom är tillfällena viktiga till att lyfta och diskutera gemensamma frågor och planera kommande kampanjer. Vi träffas två gånger per år. En gång i inledningen av året och en gång precis när säsongen avslutats. Båda gånger åker man därifrån och känner att vi borde ses ännu fler gånger, anser Robert Johansson.

– Det var en mycket bra konferens där jag kunde ta med mig många idéer tillbaka till Värnamo. Kul att träffa alla klubbar och tillsammans kunna hjälpa varandra med upplägg kring kommunikationen, säger Annie Björk, klubbkoordinator och ansvarig för kommunikation i IFK Värnamo. 

Dag två ägnades åt gemensamma centrala rättigheter och system som FotbollPlay, Symplify, Superadmin och Allsvenskan Fantasy samt den kommande kommunikationen runt Allsvenskan 100 år.

– Det var bra och givande dagar med både informationspass från SEF och gästföreläsare samt också bra diskussioner och erfarenhetsutbyte mellan oss klubbar. Det är värdefullt att samlas och få senaste nytt och knyta kontakter med klubbar i sin egen storlek. För mig personligen kändes det extra värdefullt då jag bara varit på plats i Varbergs BoIS knappt ett halvår, anser Marita Tellander, marknads- och evenemangschef i Varbergs BoIS.

– Det var en väldigt lärorik och intressant konferens där vi fick insyn på nya program som kan underlätta arbetet för en kommunikatör. Väldigt bra arrangerat och det är alltid kul att träffa andra kommunikatörer från andra lag, menar James Wahlberg, kommunikationsansvarig i Mjällby AIF.

Nästa kommunikationskonferens äger rum i samband med Allsvenskans Stora Pris i höst, där både säsong och Allsvenskan 100 år ska summeras.