Allsvenskan upplever just nu en byggboom. Fyra arenor har fått en ansiktslyftning eller återuppstått i ny, modern skepnad för att möta publikens krav på en bättre upplevelse – samt Svenska Fotbollförbundets nya arenakrav.
Gävle, Göteborg, Halmstad och Helsingborg. Det är fyra städer där byggbolagen gnuggat händerna – precis som fotbollsfansen. De kommer nämligen inom kort att få en helt ny upplevelse när de går på allsvensk match.
Gavlevallen är namnet på Gefle IF:s nya arena i stadsdelen Sätraåsen i Gävle. Arenan har kostat cirka 140 miljoner kronor att bygga och ägs och drivs av Gävle kommun – och med Gefle IF som största hyresgäst.
Arbetet påbörjades med parkeringsytor förra vintern och fortsatte i april med byggarbete. Arenan ska enligt planerna invigas i samband med matchen mot GIF Sundsvall den 20 maj och har plats för 6 500 åskådare, varav 5 000 sittande.
Matchoberoende intäkter
– Arenan kommer att innehålla ett inglasat företagscenter som ger möjlighet till nya användningsområden som inte finns idag. Företagscentret skapar intäktsmöjligheter som inte enbart är matchberoende. Vi kan nu erbjuda en yta för exempelvis konferenser och nätverksträffar, säger Eva von Schéele-Frid, klubbchef i Gefle IF till Gävle kommuns hemsida.
På Hisingen i Göteborg jublar Häckens supportrar. Visst värkte det säkert i lilla hjärtegropen när Rambergsvallen, som invigdes den 18 augusti 1935 – alltså före andra världskriget – fick gå till de sälla jaktmarkerna för att ge plats åt den nya arenan, som fått namnet Bravida Arena.
Att Rambergsvallen, som byggts om i två omgångar (1970 och 1983), varit BK Häckens hemvist sedan klubben bildades 1940 väckte förmodligen också känslorna hos nostalgikerna.
Getingarna glada
Det kompenseras dock säkert av den nya arenans alla möjligheter. Extra glada är supporterklubben Getingarna som känt sig lite bortkomna på andra sidan Göta Älv (Gamla Ullevi), enligt ordföranden Robin Carlanders uttalande i samband med en intervju efter BK Häckens seger i E-Svenskan i november.
Arenan kostar 152 miljoner kronor att bygga och har samma publikkapacitet som Rambergsvallen. Den har belagts med konstgräs. En liten detalj i sammanhanget är att Rambergsvallen hade samma gräsmatta sedan starten – inte ett gräsbyte på nästan 80 år med andra ord! När planen grävdes upp hittades gräsrötter som var en halv meter långa.
Rolig och vinstgivande fotboll
Dennis Andersson, klubbdirektör i BK Häcken, säger om Bravida Arena som invigs den 20 juni.
– Först och främst är det skönt att vara hemma på Hisingen igen, efter ett och ett halvt år i “excil” på Gamla Ullevi. Bravida Arena blir Sveriges minsta kringbyggda arena med plats för drygt 6 000 åskådare. Jag tror att många kommer att följa utvecklingen av hur det påverkar tillströmningen av publik och matcharrangemang. Vår utmaning nu är att fylla de 6 000 platserna. Det gäller inte bara att vinna, utan kanske framför allt att spela en rolig fotboll som gör att publiken kommer till den nya arenan.
– Det är också skönt att kunna konstatera att arenabygget håller både tidplanen och kostnadskalkylen. Det ger en bra känsla i magen.
BK Häcken blir hyresgäst på arenan, som ägs av Higab och drivs av Got Event – Göteborgs stads drift- och förvaltningsbolag för stadens arenor. Det är för övrigt första gången i Göteborgs historia som kommunen låtit ett företag namnge en kommunal idrottsarena. BK Häcken köpte rätten att sälja arenans namn av kommunen, och vände sig därefter till Bravida som köpte rättigheten att namnge arenan fem år fram över, med en option på ytterligare fem.
Ansiktslyft för 75 miljoner
Om Rambergsvallen/Bravida Arena har en fin historik att luta sig mot är det ändå ingen mot Örjans Vall i Halmstad. Arenan vid ån Nissan i centrala Halmstad invigdes den 30 juli 1922. Den har inte bara varit hemvist för högklassig fotboll – Halmstad BK har vunnit Allsvenskan i fotboll 1976, 1979, 1997 och 2000, IS Halmia har spelat allsvensk fotboll och damlandslaget besegrade både Italien och Island under EM 2013 – utan även friidrott och skridsko.
Örjans vall ska få en rejäl ansiktslyftning. För 75 miljoner kronor får fotbollsarenan bland annat fler sittplatser, ökad komfort och service för besökare. Både HBK och IS Halmia har varit med i processen. Publikkapaciteten blir något lägre, 7 100 åskådare varav 5 400 sittande.
Förhoppningen var att Nya Örjans Vall skulle stå klar till säsongsstarten 2015, men så blir det inte. I alla fall inte i sin helhet. Upprustningen av västra läktaren är klar till den allsvenska starten, vilket innebär 500 fler sittplatser än tidigare och ett tak som förlängts både utåt mot planen och på sidorna, vilket i sin tur innebär att även ståplats nu är under tak. Nya kiosker och därmed bättre service finns också på pluskontot. Full effekt får Halmstad BK dock inte förrän till nästa säsong, när hela arenan är upprustad.
Hellre ny än upprustad arena
– Kommunens beslut att dela upp upprustningen i två etapper kom väldigt sent, vilket är olyckligt av främst två skäl: vi kan inte stå för löften om nya mötesplatser till våra sponsorer och vi får svårare att värva spelare till en halvrenoverad arena, säger Fredrik Andersson, klubbchef i Halmstad BK som hellre hade sett en helt ny arena i området Sannarp där alla annan idrott i Halmstad håller till – och gärna då en arena som HBK äger.
Klubbledningen i Helsingborgs IF småler nog åt årtalen ovan. Olympia invigdes inte under förra seklet – utan förr-förra! 31 juli 1898, närmare bestämt. Då hade arenan redan fungerat som skridskobana och doserad cykelbana (!) under två år.
Det är dock slutcyklat på Olympia sedan många år. Även friidrotten fick maka på sig, 1985. Då togs löparbanorna bort. Sedan dess är det enbart fotboll som gäller.
Social mötesplats vid match
Det har inte bara varit allsvensk fotboll av hög klass på Olympia genom åren (HIF har sju SM-guld: 1929, 1930, 1933, 1934, 1941, 1999 och 2011), utan även VM-matcher för herrar (1958) och damer (1995) har förlagts till arenan vars namn inspirerats av de första olympiska spelen i modern tid, i Atén 1906.
Nya Olympia har plats för ungefär lika många åskådare som i dag (cirka 16 000 personer), kostar 408 miljoner kronor att bygga om och ska stå klar för spel i april 2017.
– Nya Olympia ger oss förutsättningar att långsiktigt utveckla vår verksamhet och våra arrangemang till att motsvara de förväntningar som dagens och framtidens publik har med bland annat högklassiga serviceytor. Den nya arenan ger helsingborgarna en ny social mötesplats när det är match. Vi vet att många uppskattar fotbollsarenan som ett ställe att umgås med vänner och bekanta, säger Claes Ohlsson, ordförande i Helsingborgs IF som räknar med att öka omsättningen med 15-20 miljoner kronor de första två-tre åren den nya, ombyggda arenan är i bruk.
Thomas Björn, Kraftfull Kommunikation