I år deltog 25 klubbar på höstens årliga affärskonferens inom klubbarna i Allsvenskan och Superettan. Konferensen ägde rum i Göteborg och pågick under två dagar. Under de här dagarna fick deltagarna bland annat ta del av insikter från de olika fotbollsklubbarna, Svensk Elitfotboll och från inspirationsföreläsningen med Kim Johansson, Head of Profit Cluster Region South från Nordic Choice Hotel. Sammanfattningsvis genomsyrade eventet och diskussionerna vikten av att samverka för att nå framgång.
Med anledning av elitfotbollens satsningar på den gemensamma digitala infrastrukturen och den nuvarande inflationen, var temat för årets konferens ”datadrivna affärsprocesser” och ”prisstrategier”. Genom föredrag, gruppdiskussioner och erfarenhetsutbyte, behandlades konferensens tema utifrån olika perspektiv och förutsättningar.
– Det är kul att få träffa alla kollegor i branschen och få chansen att ta del av det bästa från respektive klubb. Även om Malmö FF är en stor klubb i sammanhanget, finns det intressanta delar att plocka upp från andra klubbar. Exempelvis var det intressant att lyssna in IFK Göteborgs insikter om dynamisk prissättning. Vi vet även att Hammarby har en fin publikrekrytering, och det var spännande att ta del av hur strategin för den har sett ut, säger Niklas Söderström, Affärsutvecklare på Malmö FF.
Första dagen blev deltagarna indelade i två grupper utifrån arbetsområdena B2B och B2C. B2B-gruppen fick ett förslag till en strategimodell för hur de ska kunna utveckla deras affärsmässiga relation med hemmakommunen. Samtidigt fick B2C-ansvariga och SLO:er diskutera strategier kring säsongskortsförsäljning.
– Jag tycker temat för konferensen var i tiden. De berörde ämnen och svårigheter som vi alla står inför. I grupparbetet blev vi även indelade med klubbar som brottas med samma frågor som oss, vilket gav oss bra utbyte. Att samverka med andra klubbar är något som vi kommer att vilja fortsätta med, menar Jeanette Linusson, Marknadskoordinator på IF Elfsborg.
Dag två bjöds deltagarna på en interaktiv inspirationsföreläsning i “Revenue Management” av Kim Johansson, Head of Profit Cluster Region South från Nordic Choice Hotels. Inspirationsförläsningen ledde till mycket diskussioner och tankar kring hur klubbarna kan anpassa och balansera sin prissättning utifrån rådande läge .
– Det är fantastiskt roligt att vi har den här positiva utväxlingen och samspelet mellan klubbarna. Min tro är att de här tillfällena gör att vi professionaliserar och utvecklar både våra klubbar och ligor på bästa sätt, menar Jan Karlsson, Försäljningsdirektör på Svensk Elitfotboll.
En gemensam lunch avslutade konferensen, där alla deltagare fick chansen att landa och diskutera innehållet.
– Även om klubbarna har olika förutsättningar, kan de fortfarande inhämta inspiration från varandra. Det är viktigt för allas utveckling att vi som ligaorganisation skapar plattformen för samverkan, och att klubbarna bidrar på det fina sätt dom gör. Jag tycker det blev extra intressanta diskussioner kring klubbarnas framtida prissättning. Där klubbarna givetvis vill premiera lojalitet, samtidigt som dom vill öka dom totala intäkterna, säger Kaveh Sarvari, Evenemangs- och privatmarknadsansvarig på Svensk Elitfotboll.
Nästa Affärskonferens går av stapeln under våren 2023.