Svensk Elitfotbolls utbildningsprogram för affärsansvariga genomförs för den femte årskullen klubbrepresentanter. Under maj månad genomfördes den fjärde av totalt fem tvådagars moduler med syfte att bidra till kompetens och insikter i att utveckla klubbarnas affärsverksamheter.

Temat på den fjärde modulen var marknad och försäljning. I år deltar affärsansvariga från de allsvenska klubbarna AIK, Djurgården, Hammarby, IFK Göteborg, Malmö FF, Mjällby AIF, IK Sirius, Helsingborgs IF, IFK Värnamo och GIF Sundsvall. Från Superettan deltar Örebro SK och Västerås SK.

Till årets utbildningsprogram inbjöds och deltar även representanter inom Elitfotboll Dam, både från klubb och ligaorganisationen.

Utbildningen leds av Anders Sewerin från Handelshögskolan, Center for sports and business.
– Ambitionen hos deltagarna i vår skräddarsydda utbildning är mycket hög för att skapa en bättre affärsförståelse och ett mer utvecklande ledarskap i vardagen. Det är alltid lika härligt att se med vilket engagemang de tar sig an uppgifterna, säger Anders Sewerin.

– Det är en spännande utbildning som utvecklar klubbens sätt att jobba med affärer, men också mig själv. Erfarenhetsutbytet med de andra klubbarnas representanter är väldigt värdefullt, menar Linus Wallén, evenemangsansvarig i IK Sirius.

Målen för utbildningen är att öka de affärsansvarigas kunskaper och förmågor för dels en framgångsrik utveckling av klubbaffären, och dels ett utvecklat ledarskap för att mer effektivt leda och utveckla medarbetarna inom affärsverksamheterna.

– Utbildningsprogrammet utgör en väldigt viktig komponent när vi inom ligorna utvecklar förutsättningarna för klubbarnas affärsmässiga konkurrenskraft på de lokala som regionala marknaderna. Nyckelpersonerna inom våra klubbars affärsverksamheter bidrar i hög grad till att skapa än mer effektiva och hållbara organisationer, vilket i sig utvecklar ligornas framtidsförutsättningar sammantaget, säger Jan Karlsson, Försäljningsdirektör på Svensk Elitfotboll.

Det tio dagars utbildningsprogrammet genomförs i fem moduler och är anpassade för just affärsansvariga i klubbarna inom Allsvenskan och Superettan. Programmet är väldigt populärt och anses som en självklarhet i klubbarnas kompetensförsörjning och utveckling av affärsverksamheten.

Innehåll samtliga moduler:

  • Affärsmannaskap – en helhetssyn på affären
  • Affärsstyrning och ekonomi
  • Ledarskap i en marknadsinriktad verksamhet
  • Marknad och försäljning
  • CSR i klubbarnas affärsplaner samt uppsummering