Säsongen 2020 är den första säsongen som Discovery sänder från Allsvenskan och Superettan. Matcherna sänds i Dplay. Säsongsinledningen har betytt en hel del arbete och både ris och ros för streamingtjänsten.
– Vårt fokus är att alla ska ha en bra upplevelse av Allsvenskan och Superettan och vi jobbar stenhårt för att göra Dplay ännu bättre, säger Jessica Linnman, ansvarig för kommunikation och PR på Discovery.

Jessica Linnman säger att det finns utmaningar med att lägga en stor rättighet i huvudsak på en streamingtjänst men att det på det stora hela har fungerat bra i säsongsinledningen. Sändningarna beskrivs som väldigt lyckade, med allt nytt som ska klaffa och synas genom rutan, medan det har funnits saker att åtgärda på den tekniska sidan.

Hur skulle du beskriva säsongsinledningen för Dplay?
– I starten av Allsvenskan och Superettan upplevde vi en enorm tillströmning till Dplay och tyvärr blev det tydligt att vissa av våra tittare inte se matcherna på ett tillfredställande sätt. Det är viktigt att poängtera att den absolut största majoriteten av tittarna kunde och kan se matcherna utan problem och vi gör fortfarande allt vi kan för att åtgärda de problem som finns för alla som av olika anledningar inte kan se matcherna.

Vad är det som inte har fungerat fullt ut och vilka åtgärder har ni satt in?
– Under första veckan upplevde vi vissa problem med registrering samt vissa svårigheter kring uppgradering som beror på var du signat upp i grunden. Har du till exempel signat upp via app store kan du inte uppgradera på webben vilket skapade en frustration för många. Det fanns också vissa svårigheter hos Telias kunder att se till att de hade tillgång till alla matcher på Dplay. Det här är problem som vi delvis inte kan göra något åt utan det handlar om tydligare kommunikation.

– De tekniska problem som vi upplevde under starten var främst kopplade till våra appar i äldre smart-tv:s där man upplevde laggning, att man blev utkastad eller helt enkelt inte kunde starta matchen. Vi hade också en del ärenden kring Chromecast. Självklart jobbade våra tekniker dygnet runt för att lösa dessa problem och alla ska nu vara avhjälpta. 

Jessica Linnman, Discovery

Vilka typer av fel har ni registrerat hos tittarna?
– Just nu är det främst klagomål kring laggning vilket är ett irriterande problem men tyvärr inte så lätt att lösa eftersom det kan bero på både tjänsten Dplay men också vilken uppkoppling eller vilken teknik man använder sig av. Vi övervakar hela tiden alla fel som rapporteras och jobbar på en lösning.

Spelar det någon roll vilken uppkoppling man har eller hur många i din närhet som är uppkopplade på samma nätverk?
– Som jag har förstått det ska du kunna se matcherna på nästintill vilken uppkoppling som helst. Jag har också pratat med några användare som haft problem med laggning trots att de haft bra uppkoppling och vår teknikavdelning håller på att felsöka och se om problemet ligger på vår sida. Det är ett detektivarbete att lösa de här problemen eftersom de är svåra att återskapa och felsöka.

– Det ska inte vara något problem med många som ser en match samtidigt men sen kan det självklart vara problem om alla i familjen streamar samtidigt, då är det ju inte specifikt Dplay. 

Vad ska man göra om man upplever problem?
– Allsvenskan och Superettan sänds till stor del via streamingtjänsten Dplay och ett trettiotal matcher går på Kanal 5 och 9. När det gäller streaming kan det finnas störningar i sändningarna som kan bero dels på tjänsten i sig och dels vilken uppkoppling och teknik man använder. Om du som kund upplever problem med dina sändningar kan du testa att starta om appen, ladda om sidan eller titta i en annan device först men du kan även vända dig till Dplay:s kundtjänst https://www.dplay.se/kontakt och få hjälp med att felsöka problemet. 

Om man inte kommer fram till Kundtjänst?
– Det kompakta spelschemat har orsakat att trycket på vår kundservice blev hårdare än vi hade förutspått. Det är givetvis beklagligt att alla de som vill kolla på svensk elitfotboll inte fått hjälp med sina problem inom rimlig tid. Vi har nu bemannat upp och svarstiden har minskat avsevärt. Det går också att chatta eller mejla med kundtjänst.

Svensk Elitfotboll och Discovery har kontinuerliga avstämningar om sändningarna från Allsvenskan och Superettan.