"

Tillsammans utvecklar vi svensk elitfotboll

"

<
3 december, 2019

EFIT

EFIT, eller Elitfotbollens IT-system, är en satsning från klubbarna för att kunna vara med i utvecklingen och för att utnyttja tekniken för att skapa nya affärer.

Målet med EFIT är WiFi på alla arenor och en gemensam kommunikationskanal där klubbarna erbjuder allt det den fotbollsintresserade kan tänkas fråga efter – repriser och highlights, livestreamar, intervjuer, startelvor, artiklar, unika reportage, biljetter, köp av mat, dryck och merchandise, statistik, spel och betting och allt annat som kan öka upplevelsen eller stilla suget efter svensk elitfotboll. 

Digitala rättigheter

Arbetet med rättigheter i digitala kanaler är en lång resa som vi påbörjat. Nyckeln till arbetet är rätten att äga kundrelationen. Arbetet med kundrelationer delas in i fyra olika områden.

Digitala kanaler

Hur och på vilket sätt möter vi människor? Grunden är gemensamma system. Om alla jobbar med transaktioner, innehåll och avtal på samma ställe så kan man hitta nya typer av gemensamma och egna affärer. Man delar med sig av erfarenheter och lär sig av varandra. En viktig detalj i arbetet med digitala kanaler är att lösningarna måste vara enkla och tydliga.

Fotbollen pågår 365 dagar per år men varje elitklubb spelar endast 15 hemmamatcher per säsong. En viktig punkt är att förlänga arbetet med de fotbollsintresserade och skapa fler kontaktytor och affärsmöjligheter till fler tillfällen än endast de 15 tillfällen då det spelas hemmamatcher. Exempelvis via riktade budskap via app eller CRM-system eller att utveckla arenaupplevelsen digitalt.

CRM

En av de stora byggstenarna i EFIT är ett gemensamt CRM-system för oss och alla elitklubbar. Detta för att öka närheten och dialogen till åskådarna ett steg till och för att underlätta klubbens kommunikation med sina partners.

CRM handlar om hur vi samlar människor. Om vi jobbar hårt med CRM, och vi försöker hitta rätt sätt att arbeta med data. Vad händer då? Vi behöver hitta följsamma strategier för att alla medlemmar ska kunna dra få ut sin potential.

När vi vet mer om våra supportrar kan vi kommunicera och jobba med erbjudanden på ett riktat sätt, vi kan också ta hjälp av de mest engagerade supportrarna för att skaffa nya affärer.

Medierättigheter

Vad vi har att spela med, hur vi kan presentera vår produkt. Vi måste tänka på att det finns fler ytor än mobilen. Vi måste vara beredda på att vara en big screenlösning. 

Värdekedjan går i dag som följer: rättighetsinnehavare, agent, broadcaster, distributör, hårdvara – kund. En ohelig allians där alla gör affärer med alla och där allas mål är att äga kundrelationen.

Affärsmodeller

Ytan är inte värd något utan att vi jobbar med affärsmodeller. Det här är svårt och ofta en punkt som tar tid. Man måste riskera intäkter man redan har för nya typer av intäkter.

Vi på Svensk Elitfotboll är vår produkt men hur erbjuder vi vår produkt? Hur tar vi betalt för den? Målbilden är att ha så mycket pengar som möjligt på bordet och samtidigt ha kvar rätten att göra affärer.

Hur gör vi affärer på våra mediarättigheter?

”Tänk som användaren”. Det blir allt vanligare att välja program specifikt via exempelvis apple-tv istället för att följa tv-tablå. För att säkra inkomster så måste man gå mot prenumeration där kunden betalar kontinuerligt för att titta på fotboll.

Allt måste vara enkelt och lättöverskådligt för att så många som möjligt ska kunna ta till sig budskapet.

MER FRÅN SEF

Elitfotbollens samhällsroll i fokus vid riksdagsseminarium

4 okt 2024

100 år av allsvensk fotboll – här är de 67 klubbarna som skapat historien

2 okt 2024

Superettanklubbar lyfter med Handelshögskolans ledarskapsutbildning

1 okt 2024

Johan Lindvall om hösten: ”Dags för andra halvlek”

27 sep 2024

Jubileumsbollar till klubbarna i syd

27 sep 2024

Senaste nytt

Elitfotbollens samhällsroll i fokus vid riksdagsseminarium

4 okt 2024

100 år av allsvensk fotboll – här är de 67 klubbarna som skapat historien

2 okt 2024

Superettanklubbar lyfter med Handelshögskolans ledarskapsutbildning

1 okt 2024

Johan Lindvall om hösten: ”Dags för andra halvlek”

27 sep 2024

Jubileumsbollar till klubbarna i syd

27 sep 2024