Elitklubbarnas SLO:er (supporter liaison officer) tog i mars de första stegen mot den nya utvecklingen där SLO:ernas arbete kommer bli än mer centralt för Svensk Elitfotbolls och SFSU:s gemensamma ambition att skapa Europas bästa supportersamverkan.
– SLO-rollen är viktig för svensk fotboll och dess framtida utveckling, säger Kaveh Sarvari, evenemangs-och privatmarknadsansvarig och tillika SLO-samordnare på Svensk Elitfotboll.
Tredagarsutbildningen innehöll många olika element som ger en trygg grund för rollen. Den första dagen var exklusiv för nya SLO:er som inte tidigare gått någon utbildning. Där togs allt från grunderna i ett matcharrangemang till supporterkultur och självklart SLO:ns centrala roll upp.
– Utbildningen var en väldigt bra introduktion till rollen som SLO,och det var mycket givande att träffa mina kollegor och ta del av deras erfarenhet. Dagarna gav mig kunskap om arbetets bredd och betydelse som jag behöver för att kunna utföra mitt arbete. Erfarenhetsutbytet mellan nya SLO:er och de som varit med länge var väldigt viktigt, säger Karl Holst, ny SLO i Kalmar FF.
En del av dag två ägnades också åt att diskutera och ta fram konkreta mål i utvecklingen av rollen för att stå stärkta och redo att möta nya krav och behov.
– SLO:erna är redan något av en spindel i nätet på våra arenor idag, men främst en servicefunktion till våra klacksektioner. Inför säsongen 2020 är vår ambition att ta nästa steg i utvecklingen av SLO-rollen genom att rekrytera och utbilda fler SLO:er till våra klubbar. Långsiktigt tror vi att SLO-rollen behöver vidgas för att utöka servicen på samtliga läktarsektioner på våra arenor, säger Kaveh Sarvari.
Utbildningen avslutades med pass i några ämnen som kanske är allra mest centrala för att lyckas i SLO-rollen. Gruppdynamik, kommunikation och ledarskap stod på schemat, ämnen som i olika form återkommer från utbildningstillfälle till utbildningstillfälle. Men också för de mer erfarna SLO:erna är dagarna nyttiga.
– Som SLO med sju års erfarenhet är utbildningen tillsammans med gamla och nya SLO:er oerhört viktig för mig i den roll jag har. De problemställningar vi står inför kan ses från olika håll och mixen av SLO:er gör att vi alltid hittar nya lösningsorienterade vägar, säger Alexander Ström, SLO i Helsingborgs IF.
Även umgänget under lunchtid och kvällar, utanför det fasta utbildningsschemat, är något som lyfts fram.
– Att jag fick lära känna mina nya kollegor på en väldigt bra nivå innebär att vi kommer kunna samarbeta bra under säsongen i vårt gemensamma arbete med att stärka den svenska supporterkulturen, avslutar Karl Holst.
Fakta SLO:
SLO står för Supporter Liaison Officer. En SLO är en person från de egna leden som har god kännedom om sin egen klubb och dess supportrar. De två huvudsakliga arbetsuppgifterna för en SLO är samordning och dialog i samband med match och löpande kommunikation och dialog med supportrar.
Supportersamverkan:
Svensk Elitfotboll och Svenska Fotbollssupporterunionen (SFSU) kommer i en unik gemensam satsning att ta nästa steg i utvecklingen av den svenska elitfotbollen genom att försöka skapa Europas bästa supportersamverkan. Allsvenskan och Superettan är folkets ligor och nu vill vi tillsammans fortsätta att utveckla den svenska elitfotbollen. Detta med fokus på supportrarna, som skapar inramningen på arenorna. Mer information kommer under våren.