Allsvenskan och Superettan har i fyra år i rad lockat runt 2.5 miljoner åskådare till arenorna. Svensk Elitfotboll samlade en stor del av elitklubbarnas vitalaste funktioner för att ta reda på hur vi hjälps åt för att locka ännu fler till våra arenor, och samtidigt tydligare visa elitfotbollens ansvar för samhället.
– Det unika med våra ligor är våra supportrar, engagemanget och stämningen som finns på våra arenor. Våra klubbar jobbar ständigt med förstärka värdet av supporterskapet för att generera fler ambassadörer – i syfte rekrytera fler till våra arenor. Dessa möten är därför viktiga för att ge en ytterligare omvärldsbevakning, samt få möjlighet att dela med sig av sina erfarenheter till varandra, säger Kaveh Sarvari, Evenemangs- och privatmarknadsansvarig på Svensk Elitfotboll.
Konferensen hölls på Stadion i Malmö, och de som samlades var klubbarnas SLO:er, Evenemangsansvariga, B2C-ansvariga och CSR-ansvariga. Samtliga deltagare deltog på några gemensamma sessioner, för att sedan dela upp sig i två olika konferenser – Evenemangs- och B2C-konferens och CSR-konferens.
– Vi försöker hjälpa klubbarna att identifiera sina egna beröringspunkter och på vilket sätt de kan bidra till samhället. Klubbarnas CSR-ansvariga är alla väldigt dedikerade personer som brinner för att göra skillnad i samhället och att vi träffas i grupp och kan skapa engagemang tillsammans, men också var för sig i sina egna klubbar är ovärderligt. Det stärker klubbarnas identitet och lyckas man så kommer ännu fler att vilja vara en del av den gemenskap som klubbarna skapar ute i sina närområden, anser Beatrice Clarke, CSR-ansvarig på Svensk Elitfotboll.
Konferensdeltagarna pratade bland annat om supportersamverkan tillsammans med Svenska Fotbollssupporterunionen, varumärkets betydelse för publikrekryteringen, digital utveckling, och utmaningar och möjligheter med att jobba i en hybridorganisation.
– Det är givande att träffa andra i samma yrkesroll och situation för att diskutera möjligheter och utmaningar. Erfarenhetsutbytet är guld värt, säger Josefine van Ginhoven, Publikrekryterings- och evenemangsansvarig i IFK Göteborg och fortsätter.
– Idrotten är en folkrörelse och samlingspunkt där alla är lika och vi försöker skapa en samlingsplats för alla att enas runt IFK Göteborg. Att ha en stor publik och rekrytera nya följare är ett sätt att skapa nya blåvita ambassadörer som kan bära vår värdegrund, oavsett om de är på match eller ej. Att de sprider vårt budskap i en större kontext får fler att gilla IFK Göteborg.
CSR-ansvariga genomförde också en stor workshop där föreningens representanter identifierade sina styrkor, svagheter, möjligheter och hot och tillsammans i grupp delade med sig av sina erfarenheter.
– Det har varit lärorikt, intressant och väldigt givande att höra hur olika klubbar arbetar med samhällsengagemang och de förutsättningar som finns. Initiativ som andra gör är alltid intressant att ta med sig hem och fundera på om de kan passa i ens egen verksamhet. Vi kan också ta erfarenheter av att undvika att gå på minor. Jag menar, sådant som vi vill göra har andra kanske redan gjort och vi kan lära av dem och deras misstag. De här mötena är verkligen bra. Vi har lyckats skapa en transparens mellan oss, över klubbgränserna, för att lära av varandra, säger Abel Abraham, CSR-ansvarig i Hammarby IF.
Konferensen i Malmö avslutades med en genomgång och diskussion om framtidens gemensamma ligainramning på de svenska elitarenorna.