Digitaliseringen inom fotbollen ger en bättre upplevelse både på arenan och hemma i TV-soffan. Elitfotboll dygnet runt. Året runt. På en plattform som passar dig: dator, mobil, surfplatt eller traditionell TV. Du bestämmer.
Sverige och Norge går i bräschen – och de stora ligorna i Europa följer efter.
Det pågår en digital revolution inom Fotbollseuropa just nu. Och det är Sverige och Norge som leder den.
Den digitala revolutionen presenterades på den första dagen av EPFL General Assembly på Clarion Sign Hotel, en fullödig frispark från Centralstationen i Stockholm, den 23 oktober.
EPFL är en förkortning av European Professional Football Leagues och en sammanslutning av 31 ligor i Europa, som representerar över 1 000 professionella klubbar, bland annat jättar som Premier League, La Liga och Bundesliga – men även mindre ligor som den belgiska, schweiziska och rumänska. Och så de nordiska ligorna, förstås.
De fick alla se exempel på vad WiFi på arenan och ett kraftfullt kunddatabassystem kan åstadkomma:
– Individanpassade erbjudanden om biljetter, mat, dryck och merchandise – och möjligheter att beställa i förväg (tänk bara att slippa korvkön i paus!).
– Repriser på frisparkar och mål.
– Möjligheten att följa hur just din spelare springer och hur hela försvarslinjen rör sig.
– Uppleva Jens Fjällström, Martin Åslund och de andra experterna förflyttas ned till planen (virtuellt), och på plats förklara hur laget rör sig och spelar mitt i pågående spel.
– Få svar på om målet var offside, eller inte. Sekundsnabb repris med en grön linje för ”ok” och en röd linje för ”offside”.
– Presentation av laguppställningar som kommer att få oss att fnysa åt dagens med enbart namn på en platt ”taktiktavla”.
Lars-Christer Olsson, ordförande i Svensk Elitfotboll, förklarar:
– Nu har tekniken kommit ifatt idéerna som funnits i flera år, och det bästa av allt är att vi arbetar tillsammans med de främsta leverantörerna i världen. Det är som att befinna sig i ögat på en perfekt storm, men med den skillnaden att vi har koll på allt runt omkring oss. Nu gäller det bara att installera och driva det hela för att höja upplevelsen plats på arenan och hemma i TV-soffan för alla som älskar fotboll.
Ignacio Martinez Trujillo, direktör på Liga Nacional de Futbol Profesional (La Liga), sade om seminariet:
– Vi gör redan en hel del av det som visades här i dag, bland annat egna TV-sändningar, snabba repriser på second screen (stortavla inne på arenan, mobiltelefon, läsplatta…) och live betting. Utmaningen är att även ”medelklassen” i La Liga – lag som Sevilla, Valencia och Atletico Bilbao – ska kunna satsa på detta och mycket mer för att knyta fansen närmare sig och höja upplevelsen, och inte bara Real Madrid och Barcelona.
Steffen Merkel på Deutsche Fussball Liga (Bundesliga) ser både möjligheter och utmaningar:
– Vi i Bundesliga är bara i början av det här arbetet, men det är mycket intressant. Den största potentialen ser jag i andradivisonen, där vi behöver jobba med publikrekrytering. Det problemet finns som bekant inte i första divisionen. Bundesliga har en stor bredd av klubbar och det gäller att hitta individuella lösningar som passar alla.
Sverige går i bräschen för den digitala revolutionen tillsammans med Norge. Mycket av det som redovisades under seminariet testades bara några dagar senare på Viking stadion i Stavanger, under matchen Viking Stavanger–Ålesund i den norska Tippeligan. Ett test som föll väl ut, enligt Jan Karlsson, Svensk Elitfotbolls nye marknads- och försäljningsdirektör (tidigare vd i Örebro SK), som var på plats:
– Det var intressant att se det här testet i skarpt läge på plats, bland annat att i min egen mobiltelefon kunna följa exempelvis erbjudanden som livespel, unika erbjudanden från souvenirutbudet och repriser ur olika intressanta kameravinklar. Det jag framför allt tar med mig från testet är vilka spännande möjligheter det här skapar för att öka kommunikationen och interaktiviteten med publiken. Sedan kommer vi självklart att dra nytta av de erfarenheter dessa tester gav när det blir dags för test och implementering för oss i Allsvenskan och Superettan.
Lars-Christer Olsson knyter ihop säcken när han konstaterar följande:
– Allt handlar om att förhöja upplevelsen för besökaren på arenan – och i TV-soffan. Kan vi göra det, och samtidigt kombinera det med en affärsmässig nytta för elitlubbarna, ligger vägen öppen för att göra Allsvenskan till Nordens bästa liga.
Thomas Björn, Kraftfull Kommunikation.