29 klubbar deltog på höstens affärskonferens för klubbarna i Allsvenskan och Superettan. Konferensen ägde rum i Solna och pågick över två dagar. Deltagarna, som bestod av klubbarnas affärsansvariga inom B2B och B2C, fick under dagarna lyssna till olika inspirationsföreläsningar och inte minst innebar konferensen en möjlighet att utbyta erfarenheter över klubbgränserna.

– De här dagarna handlar om att deltagarna ska få möjlighet att inspireras och delta i nulägesorienterade diskussioner kopplat till våra framtida affärer, både på liga- och klubbnivå. Vi är mycket nöjda med utfallet av dagarna som innehöll flera spännande diskussioner och gästföreläsningar, säger Jan Karlsson, Försäljningsdirektör på Svensk Elitfotboll.

Den första dagen inleddes med en inspirationsföreläsning signerad Årets Affärsteam 2022. Årets Affärsteam är en utmärkelse som sedan 2016 årligen delas ut till två svenska elitklubbar, en från Allsvenskan och en från Superettan, som genom sina kreativa arbetssätt inspirerar till en fortsatt god utveckling inom den svenska elitfotbollen. 2022 tilldelades utmärkelsen Östers IF och BK Häcken.

– Under 2022 har vi haft en fortsatt bra kommersiell utveckling både när det gäller privat- och företagskunder. Vi har under många år arbetat långsiktigt med vårt kommersiella arbete samtidigt som vi hela tiden arbetar för att hitta nya sätt att utveckla vår klubb. Till exempel har vi under 2022, valt att vidareutveckla vår paketering med mer fokus på association och hållbarhet tillsammans med våra partners, samtidigt som intresset var högre än någonsin att gå på fotboll på Bravida Arena. Genom den här utmärkelsen känns det som om vi har fått ytterligare en bekräftelse på att vi arbetar i rätt riktning, sade Elin Öst Sandström, Marknadschef på BK Häcken i samband med att de mottog utmärkelsen tidigare i år.

Dagen fortsatte med att deltagarna blev uppdelade i två grupper utifrån arbetsområdena B2B och B2C. Medan B2C-gruppen tog ett gemensamt grepp om biljettstrategiarbetet inför 2024 diskuterade B2B-gruppen datadrivna affärsprocesser för att sedan få höra representanter från Malmö FF och Oatly berätta om deras samarbete och användande av associationsrättigheter i försäljningsprocesser.

Dagen avrundades med en internationell touch då Svensk Elitfotbolls gäster från La Liga-klubben Real Sociedad föreläste uppe på scenen. Begoña Larzabal och Inigo Diaz de Cerio – Business Manager respektive International Area Manager hos den spanska klubben – berättade om hur Real Sociedad, som en relativt liten klubb i en spansk kontext, lyckats bygga upp ett stort affärsnätverk även internationellt. Detta genom ett långsiktigt strategiarbete som bygger på lokal förankring även utanför San Sebastian och Spaniens gränser.

– Det var riktigt trevligt att få inblick i en klubb som gör väldigt mycket rätt. Det är inspirerande att höra hur de kan utmana riktigt stora drakar i den spanska fotbollen. Samtidigt är vi långt ifrån deras storlek, men det fanns ändå flera saker att ta med sig. Exempelvis att fortsätta vara lokala trots att man blir en nationell och även internationell angelägenhet, säger Peter Liljegren Appelquist, Ansvarig för kommunikation, marknad och varumärke på IF Brommapojkarna.

Konferensens andra dag inleddes med ett föredrag om ett framtida förmånsprogram, och om hur klubbarna kan använda sig av tjänsten för att bygga ännu starkare band till sina medlemmar och supportrar.

– Vi är i startskottet vad gäller en gemensam satsning av ett förmånsprogram som syftar till att ge en bättre upplevelse och premiera den lojalitet som finns gentemot klubbarna i Allsvenskan och Superettan. Vi ska ta tillvara på den kärlek och kraft som finns inom Sveriges största sport och skapa ännu större värde till de lojala supportrar som följer oss, säger Kaveh Sarvari, Evenemangs- och Privatmarknadsansvarig i Svensk Elitfotboll.

Därefter berättade Vedad Aganovic, Johan Sjöberg och Stefan Ishizaki för deltagarna om hur IF Elfsborg arbetar för att knyta ihop hållbarhet med sina affärer.

– Elitfotbollen har tagit jättestora kliv när det kommer till att arbeta med social hållbarhet och IF Elfsborg är ett fint exempel på en klubb som på ett naturligt sätt lyckats väva in hållbarhetsfrågan i sina affärer. Även om klubbarnas förutsättningar kan skilja sig åt beroende på vilken stad de arbetar i är jag övertygad om att samtliga kan hämta inspiration från allt bra som Elfsborg gör när det kommer till att förena affärer och hållbarhet, säger Beatrice Clarke, hållbarhetsansvarig på Svensk Elitfotboll.

Nästa Affärskonferens går av stapeln i Göteborg under våren 2023.