När italienska Panini lanserar sina samlarkort för säsongen 2016/2017 så finns två svenska lag representerade i paketen. IFK Göteborg och Malmö FF.
– Den som köper bilder kan få Hjalmar Jonsson och Leo Messi i samma paket, säger Joakim Fjällgård, Marknadsansvarig i IFK Göteborg.

Korten det handlar om är de hårda samlarkorten i 2017 års FIFA 365-serie, och här medverkar landslag och klubblag från hela Europa. Förutom IFK Göteborg och Malmö så finns Norden också representerade med FC Köpenhamn och Rosenborg.

– Det finns olika skills på spelarna på korten så det går att både samla och spela med korten, säger Joakim Fjällgård. Vi går med i detta för att vi ser detta som en viktig och bra marknadsföringskanal och det här är ett bra sätt att bygga våra spelare som idoler mot en yngre målgrupp. Det stärker IFK Göteborg som klubb.

Blåvitt kommer att lansera samlarkorten i samband med nästa allsvenska match och hoppas att supportrarna kommer att tycka det är kul att se sina idoler på samlarkorten bredvid de allra största internationella stjärnorna.

– Vi kommer att ha ett event i samband med matchen mot Gefle på måndag där vi delar ut påsar med kort på familjeläktaren. Längre fram i oktober kommer vi också ha ett event för young fellows.

IFK Göteborg är med för första gången medan Malmö FF är inne på sitt tredje år med Panini.
– För vår del började det när vi gick in i Champions League och automatiskt kom med, säger Ola Gällstad, Arrangemangschef i Malmö FF. Sedan har vi fortsatt med korten. Korten är populära bland de yngre supportrarna, från sex-sju år och upp till 15 år.

Malmö säger att intresset för korten är stort och att de första året överraskades över hur stort samlandet är utomlands.
– Första året gjorde vi en release och när vi kom dit var det kö utanför. Det var bland annat tio personer från Tyskland som åkt dit från Bremen för att få signerade kort från Rosenberg. Vi hade spelare som fick skriva autografer i timmar.

Årets kort finns redan i handeln och även om Malmö känner att intresset mättats något med åren som kommer klubben ha en egen lansering längre fram i höst.
– Det är en fantastisk varumärkesplacering. Du släpper ditt varumärke i hela Europa och människor i andra länder samlar på dina spelare. Du kan inte få bättre exponering.

Till nästa år hoppas båda klubbarna att fler svenska lag följer efter.
– Det är bara bra om fler klubbar tillkommer till nästa år, det är bra för intresset i Sverige och även utomlands, menar Joakim Fjällgård.