De kommunikationsansvariga i SEF-klubbarna genomförde under de två första dagarna av sommaruppehållet i Allsvenskan och Superettan en konferens på Eleda Stadion i Malmö.
– Det är ett bra tillfälle för oss att föra dialog med klubbarna om ligagemensamma satsningar men också för att föra klubbarna närmre varandra, säger Robert Johansson, kommunikationschef på Svensk Elitfotboll.

23 av 32 klubbar från Allsvenskan och Superettan närvarade på konferensen och totalt medverkade 35 personer. Den första dagen besökte elitfotbollens huvudpartner Unibet och Sverigechefen Anders Falk konferensen för att berätta om Unibets ansvarstagande och partnerskapet med Svensk Elitfotboll. Sedan gick Jeja Svensson, digital kundupplevelse på Svensk Elitfotboll, igenom utvecklingen av ligornas och klubbarnas appar, innan Calle Stjerna, marknads- och varumärkeschef på Svensk Elitfotboll pratade om ligagemensamma kampanjer i sociala medier.

Robert Johansson, kommunikationschef på Svensk Elitfotboll, höll i agendan för konferensen och menar att det finns en stor nytta med att samla klubbarna tillsammans på det här viset, inte minst för dem själva.

– Visst är konferensen viktig för oss på Svensk Elitfotboll men en av de största nyttorna är att klubbarnas representanter får lära känna varandra lite bättre och utbyta erfarenheter sinsemellan. Vi från ligan försöker inspirera och utveckla ett samarbete mellan klubbarna, som de kan ha nytta av under resten av säsongen, exempelvis att de underlättar kommunikationsarbetet i samband med match för varandra, menar Robert Johansson.

Dag två startade med en rundvandring på Eleda Stadion i Malmö, under ledning av Peter Sohlmér, press- och informationschef i Malmö FF. Sedan ägnades förmiddagen åt en workshop i arbetsmiljön för media och klubbarnas kommunikationsteam på matchdag på arenan, ledd av Ola Rydén, ligaansvarig på Svensk Elitfotboll, samt Robert Johansson.

– Det var två utvecklande dagar tillsammans med SEF och kommunikationspersonal från andra klubbar i Allsvenskan och Superettan. Vi på Sirius Fotboll tycker det är viktigt att utbyta erfarenheter och ta lärdom av varandra. Genom våra kontinuerliga träffar kan vi utveckla kommunikationsarbetet på både klubb- och liganivå, menar Viktor Johansson, kommunikatör på IK Sirius.

– Det har varit jättebra diskussioner och väldigt intressant och trevligt att träffa de andra klubbarna, säger Charlotte Sjöstrand, kommunikatör i IFK Värnamo om dagarna.

Efteråt berättade Malmö FF:s Anna Nordström Carlsson, marknads- och kommunikationschef, och Mattias Larsson, kommunikationsstrateg, om klubbens kommunikationsaarbete.

Avslutningsvis fick deltagarna lyssna på en gästföreläsning om kriskommunikation av Hampus Knutsson, Wings PR.

Nästa gång som klubbarnas kommunikationsansvariga samlas är i samband med Allsvenskans Stora Pris efter avslutad säsong.

Foto: Emma Watson