Året rivstartar med en gemensam kommunikationskonferens tillsammans med de kommunikationsansvariga från Allsvenskan och Superettans klubbar. Under två dagar samlades deltagarna på Bravida Arena i Göteborg för att inhämta inspiration för det kommande kommunikationsarbetet under 2023.

Konferensen började med en grundläggande genomgång av förra årets resultat, det gemensamma nuläget och nya kommunikationsspaningar inför 2023.

– Att utvärdera resultatet tillsammans av det gångna årets gemensamma kommunikation, liga och klubbarna tillsammans visar hur otroligt brett vi når och hur mycket herrelitfotbollen i Sverige engagerar. Det är alltid bra att ha i åtanke när vi tillsammans och var för sig planerar för de utmaningar som vi har framför oss under 2023, säger Robert Johansson, Kommunikationschef på Svensk Elitfotboll.

I sällskap med Frölunda Hockey, var SHL:s kommunikationschef Johanna Alba, en av gästföreläsarna under konferensen. Genom deras föreläsning gav de en inblick hur deras samarbeten mellan ligaorganisation och klubbarna ser ut – där deras arbete med centrala avtal blev av extra relevans. Tillsammans bjöd även SHL och Frölunda på en inblick av hur de har arbetat med sina kanaler för att skapa framgång i sin kommunikation.

– Hos oss ser vi att det är profildrivande innehåll som driver på utvecklingen på våra sociala medier. Det är framförallt TikTok och Instagram som växer mest. På de kanalerna är det inte specifikt hockeyinnehåll som går bäst utan vi satsar på att porträttera mer spelprofiler och visa upp deras och ligans personligheter. Inför 2023 tror jag därför att det kommer att vara viktigt att bjuda på sig själv i kommunikationen och visa upp de personligheter som utgör våra idrotter, säger Johanna Alba, Kommunikationschef på SHL.

Konferensen gästades också av Sportjournalistförbundet; Petra Thoren från Aftonbladet och Carl Sandin från från bildbyrån samt Warner Bros. Discovery; Pär Andersson, Marcus Sennewald och Mats Bodlund.

Första dagen avslutades med en workshop om mediehantering där klubbarna fick diskutera hur de önskar att samverkan med media och TV-produktioner ska se ut framöver. Vikten av god samverkan var temat som genomsyrade stora delar av konferensen.

– Det är viktigt att klubbarna får komma till tals för att få fram sina synpunkter i utvecklingen av mediehanteringen i samband med matcher. Därför blir det relevant att ha representanter av journalistkåren; skrivande journalister och fotografer och representanter från produktionen av Discovery, för att sedan blanda ihop det med klubbarnas erfarenheter i diskussionen, menar Ola Rydén, Ligaansvarig på Svensk Elitfotboll.

Andra dagen var tillägnad representanter från Svensk Elitfotboll och planeringen inför 2023. Ämnen som togs upp och diskuterades var bland annat: kommande kampanjer, kundresan, utveckling av datadriven marknadsföring och klubbarnas appar.

– Det har varit två intressanta dagar i Göteborg. Det är alltid lika nyttigt och trevligt att träffa andra klubbar i en mer avslappnad miljö. En fråga som ligger mig varmt om hjärtat är mediebevakningen för 2023. Därför var det intressant att höra inspel från flera olika parter; media, produktionen och klubbarnas inställning till det hela. Det är alltid bra att uppdatera nya önskemål och se över vad som har fungerat bra och mindre bra, säger Stefan Mellerborg, Presschef på AIK fotboll.

Konferensen avslutades med en dragning om Fotboll Play. Ett nytt projekt som Svensk Elitfotboll satsar på för att skapa en gemensam streamingplattform som möjliggör att ta tillbaka äganderätten av ligans och klubbarnas rörliga material.