I början av februari åker representanter från Svensk Elitfotboll till Madrid tillsammans med Allsvenskans och Superettans officiella partners samt representanter från klubbar och deras partners till Madrid för den andra upplagan av Nätverksarenan.
Totalt medverkar över 80 personer på årets upplaga av Nätverksarenan, vilket är en ökning från 2018 då 60-talet medverkande åkte till Barcelona. I Madrid väntar i år tre dagar med konferens, nätverkande, tillförande av insikter och utveckling av nya och befintliga relationer.Syftet är att på sikt stärka förhållandet och nyttan av samarbetena mellan klubbarna, ligorna och dess strategiska partners.
Tanken är att ”Nätverksarenan” kommer utgöra en årlig konferens där intressenterna klubb, liga samt strategiska partners till klubbarna och ligan träffas för att tillsammans ta in och delge insikter och erfarenheter som gör samarbetena långsiktigt framgångsrika för alla parter. Strategiska partners utgörs av både näringsliv och offentlig sektor.
– En ny attraktiv rättighetsmöjlighet har etablerats, och det gynnar såklart alla intressenter, så även våra samarbetspartners på både klubb- som liganivå, och i förlängningen våra konsumenter förutsatt att vi som intressenter i Nätverksarenan gör rätt, sa Jan Karlsson, Försäljnings- och marknadsdirektör på Svensk Elitfotboll efter 2018 års Nätverksarena.
En viktig del med konferensen är att föra klubbarnas egna partners närmare varandra men också att träffas över gränserna och få inspel och insikter till utveckling av befintliga samarbeten. En sak som kom upp med förra årets konferens i Barcelona var att partners upplevde att de kom än närmare fotbollen och fick en utvidgad insyn i klubbarnas och ligornas värld, vilket är värdefullt av många olika anledningar.
Deltagarnas konferenspass kombineras med ett exklusivt möte där representanter från Real Madrid delger information från klubbens kommersiella verksamhet samt matchen Real Madrid– Alavés på Santiago Bernabeu.