Premiärhelgen i Allsvenskan och Superettan nådde över 5,6 miljoner visningar på TikTok.
– Det är fantastiska siffror. TikTok är en spännande plattform med möjlighet att nå ut väldigt brett till en för oss relativt ny målgrupp, säger Robert Johansson, kommunikationschef på Svensk Elitfotboll.

TikTok är en underhållningsplattform med över en miljard användare globalt och har blivit den ledande plattformen för korta videor. TikTok har dessutom ett stort växande sport-community – framförallt inom fotboll.

Under premiärhelgen av Allsvenskan och Superettan så genomfördes en kampanj för elitfotbollen på TikTok. Ligorna samt de elitklubbar som har aktiva konton på plattformen delade inlägg med hashtagen för ligan på en landningssida på TikTok.

Totalt sågs alla klubbars videor över 5.6 miljoner gånger, vilket inbringade nära 300 000 likes och över 15 000 delningar. Flera av klubbarna fick över 1000 nya följare, varav en klubb med 6500 nya följare.

– TikTok är en rätt ny bekantskap för många elitfotbollsklubbar. Idag använder knappt hälften av alla 32 klubbar plattformen så vi har stora möjligheter att tillsammans nå ännu fler fotbollsintresserade, menar Robert Johansson.

I dagsläget har Allsvenskan och Superettan egna konton på TikTok samt tio klubbar i Allsvenskan och fyra i Superettan.

Elitfotbollens aktiva konton:
Allsvenskan: @allsvenskan
Superettan: @superettan
AIK: @aik
Djurgården: @dif_fotboll
Hammarby: @hammarbyfotboll
Malmö FF: @malmo_ff
Degerfors IF: @degerforsif
IFK Göteborg: @ifkgoteborg
IF Elfsborg: @if_elsborg
IFK Norrköping: @ifknorrkoping
Helsingborgs IF: @helsingborgsif
Örgryte IS: @oisfotboll
Östers IF: @ostersif
Landskrona BoIS: @landskronabois
Trelleborgs FF: @trelleborgsff
IFK Värnamo: @ifkvarnamo