Bättre service till publiken och ökade intäkter för föreningen. Niclas Carlnén, vd i Malmö FF, ser fram emot att ”Di blåe” ska bli först ut med Svensk Elitfotbolls satsning på WiFi.

 

– Köerna till våra kiosker är den trånga sektorn för att öka servicen och försäljningen av bland annat korv och läsk. Kan vi få publiken att beställa och betala i mobilen, och därefter snabbt och enkelt hämta ut sin beställning, har vi ökat servicenivån och samtidigt skapat en bättre totalupplevelse för publiken, förklarar Niclas Carlnén.

 

Exakt hur mycket pengar det kan röra sig om på årsbasis vill MFF-vd:n inte gå in på, men det rör sig om betydande belopp – med start i samband med hemmapremiären mot AIK den 9 april.

 

Förfest för publiken
WiFi på Swedbank Stadion skapar också helt nya affärsmöjligheter för Svenska Mästarna 2013 och 2014 – precis som för alla andra föreningar i den svenska elitfotbollen – enligt Niclas Carlnén.

 

– Låt oss leka med tanken att vi spelar match en sen lördag eftermiddag, och det spelas en annan intressant match två timmar före vår. Då kan vi bjuda in vår publik till Swedbank Stadion för att även se den första matchen på storbildskärmen, i mobilen eller i läsplattan. När publiken väl är på stadion är förstås chansen stor att den även konsumerar även på ”förfesten”. Därmed går ökad service, försäljning och stämning hand-i-hand.

 

WiFi på hela Swedbank Stadion beräknas vara helt installerad under sommaren.

 

– Att vi är först ut matchar väl vår ambition i Malmö FF. Vi vill ligga i framkant på alla områden, även teknikutveckling. Dessutom får vi chansen att vara med och påverka utformning av innehållet i tjänsterna eftersom vi är först. På minussidan finns förstås att vi behöver lägga en del resurser i form av personal som involverar sig i installation och utbyggnad, men det är det värt.

 

Möjligheter som höjer upplevelsen
WiFi i sig skapar vare sig ökad försäljning eller bättre publikupplevelse. Det är vad föreningarna i Allsvenskan och Superettan fyller innehållet med som gör skillnad. Hela systemet kallas EFIT, Elitfotbollens IT-system. Målet är att skapa ett komplett system kring fotbollen för att kunna hantera alla möjliga typer av önskemål och tjänster från klubbar, publik och partners.

 

WiFi är dock en förutsättning för att nå ut med ett välmatat innehåll i form av service såsom exempelvis mer ”levande” laguppställningar, repriser på mål ur olika vinklar, möjligheten att följa hur hela lagdelar eller enskilda spelare rör sig på planen samt erbjudanden i kiosker och souvenirshop, möjligheten att uppgradera din biljett till en bättre och eller köpa en biljett till nästa match på väg ut från arenan.

 

Hittills har några enskilda klubbar och arenor i Europa och USA gjort liknande lokala satsningar, men aldrig en hel liga tillsammans.

 

WiFi-installationen i mål 2017
Installationen av WiFi på arenorna i Allsvenskan och Superettan pågår de närmaste två åren, med fokus på Allsvenskan 2015 och 2016, och därefter på Superettan 2016 och 2017.

 

Parallellt byggs hela EFIT-funktionaliteten i de gemensamma systemen upp. Under de närmaste åren kommer en stegvis lansering av olika nya tjänster och möjligheten att koppla upp sig mot fotbollen att ske.

 

Förutom Swedbank Stadion och Malmö FF förväntas följande arenor och föreningar få WiFi installerat under säsongen 2015: Nya Parken (IFK Norrköping), Bravida Arena (BK Häcken) och Guldfågeln Arena (Kalmar FF) – och om planeringen håller även Gamla Ullevi (IFK Göteborg) och Borås Arena (IF Elfsborg).

 

 Thomas Björn, Kraftfull Kommunikation  / Foto: Bildbyrån