Mars har blivit svensk fotbolls egen, stora cupmånad. Svenska Cupen rullar vidare med publikmatchen AIK-Hammarby, och Ligacupen både kör igång och avslutas – förhoppningsvis med en TV-sänd finalhelg.

 

– Det kommer att bli ett svårslaget publikrekord för Svenska Cupens gruppspel. Den här matchen visar vilken potential Svenska Cupen har publikt. Hade AIK och Hammarby mötts i en träningsmatch hade det dragit mycket folk, men absolut inte så här mycket, säger Stefan Lundin, sportdirektör i Föreningen Svensk Elitfotboll och fortsätter:

 

– Förhoppningsvis drar det ytterligare publik till de andra matcherna i Svenska Cupen, men vi måste också vara ärliga och säga att det här är en match mellan ett stekhett publiklag som återkommit till Allsvenskan, Hammarby, och ett lag som drar stadigt mycket publik, AIK, så vi kanske inte ska tillskriva Svenska Cupen hela anledningen – men cupen får gärna vara ”skyldig” till en del av det enorma publikintresset!

 

Mycket logistik
Derbyt mellan AIK och Hammarby är det första på sex år lagen emellan. 40 000 biljetter har sålts, vilket innebär fullsatt. 5 500 biljetter har gått till Hammarby Fotboll.

 

Göran Rickmer, evenemangsansvarig på Hammarby Fotboll, har suttit i ett stort antal planeringsmöten med såväl AIK som polisen och SL, säger:

 

– Det är första gången många av hammarbyarna är på Friends Arena – även om en del varit där och sett Hammarby spela bandyfinal – så mycket handlar om logistik: att informera om i hur god tid man ska vara ute, var man kan parkera, hur man kan ta sig dit kommunalt. Det är viktigt att alla ger sig själva chansen att komma in på arenan i tid, så att vi slipper köer av supportrar som inte hinner in till matchstart. Får vi in alla i tid skapar vi förutsättningar för en bra stämning från start.

 

Rätt förväntansbild
Göran Rickmer betonar en annan sak som är viktig för att det ska bli en fotbollsfest.

– Det gäller att skapa rätt förväntansbild, såväl hos supportrarna som hos polisen. Om alla är inställda på fotbollsfest, då blir det fotbollsfest.  Polisens agerande är viktigt för att det här ska bli en lyckad tillställning. Jag tror och hoppas att polisen väljer att ha en mer tillbakadragen roll, och satsar på dialog och samverkan istället för konfrontation.

 

Sätter tonen för säsongen
Samma tongångar gäller i AIK Fotboll, där vd Thomas Edselius säger fyra dagar före årets första Stockholms-derby:

 

– Vi har sålt 40 000 biljetter, och det finns bara ett fåtal kvar. Det är häftigt att en match i Svenska Cupens gruppspel i mars kan locka så här mycket publik. Det här är en viktig match av många anledningar, bland annat för att den delvis kommer att sätta tonen för hur säsongen ska bli vad gäller matcharrangemang – inte minst i samband med våra derbyn. Matchen går klockan 13.00 och det kommer att vara många barn och familjer där, så vi hoppas givetvis på en stor familjefest!

 

Ekonomiskt betyder den också mycket för AIK Fotboll.

 

– Biljettpriserna är ju inte som vid ett allsvenskt derby, men vi kommer att ha intäkter på mellan fem och sex miljoner kronor. Sedan har vi kostnader också förstås. Jag vill inte kommentera det exakta nettot, men helt klart är det en viktig match även ekonomiskt – och framför allt en bra start ekonomiskt på fotbollsåret 2015.

 

Fler lag i Ligacupen
Ligacupen startade i helgen som gick, 28 februari-1 mars. Cupen har initierats av Föreningen Svensk Elitfotboll, SEF, för att erbjuda utvecklande tävlingsmatcher för spelare i elitförberedande ålder, 17-19 år, tidigt på säsongen.

 

Ligacupen vände sig från början till U17- och U19-lagen de 32 föreningarna i Allsvenskan och Superettan, sammanlagt 64 lag.

 

Inför årets Ligacupen utökade SEF satsningen med ytterligare en klass, U16, samt ytterligare 28 föreningar som erbjuder akademiverksamhet, alla från division 1. Därför deltar numera 152 lag i Ligacupen som avslutas med en finalhelg i Örebro 28-29 mars, med semifinaler, final och match om 3:e pris.

 

Förhandlingar pågår mellan SEF och en rikstäckande TV-kanal, om direktsändning av finalhelgen.

 

Thomas Björn, Kraftfull Kommunikation / Foto: Bildbyrån