Den andra dagen med Nätverksarenan inleddes med att Jan Karlsson hälsade välkommen och berättade om ”Årets Sports Business Team” som utses i Allsvenskan och Superettan varje år.

2016 etablerades och implementerades benchmarking av affärsnyckeltal hos klubbarna i Allsvenskan och Superettan, och i samband med det en utmärkelse i form av ”Årets Affärsteam”. Affärsnyckeltalen justerades inför 2018 års Benchmarking, efter intern dialog med Affärsrådet och i samverkan med ligornas konceptpartner inom verksamhetsutveckling, EY, och utmärkelsen döptes om till ”Årets Sports Business Team”. 2018 utsågs AIK respektive Falkenbergs FF till ”Årets Sports Business Team” och premierades med en inspirationkonferens till Barcelona. ”Årets Sports Business Team”utses under våren.

Dagens första talare var Peter Allvin och Andreas Andersson från Upplevelseinstitutet. På temat ”Attraktivitet och effektivitet ur ett rättighetsperspektiv” så berättade herrarna Allvin och Andersson om idrottens starka attraktionskraft.

Andreas Andersson visade en studie om företags förändrade samhällsengagemang.
– Hållbarhet är inte längre en sidoverksamhet för många företag utan en naturlig del av verksamheten. Konsumenterna förväntar sig också det och hållbarhetsarbetet kommer öka i betydelse, menar Andersson.

Ett företag eller en organisation måste jobba med samhällsengagemang för att man vill, inte för att man måste. Då ökar lönsamheten och man stärker bilden av varumärket.

Att dokumentera och visa upp sitt hållbarhetsarbete och kunna uppvisa ett socialt ansvarstagande är viktigt. Många potentiella partners har hållbarhet som ett motiv för sponsring.
– Fotbollen ska prata och berätta om sina partners samhällsnytta, fotbollen är trovärdiga, säger Andreas Andersson.

Summering:
Idrotten är stark, sponsring går bra men andra typer av investeringar ökar.
Samhällsengagemang och hållbarhet är nyckeln i framtiden.

Dagens andra anförande hölls av Ann Berglund, Aron Gustafsson och Peter Ervasalo på DHL. ”DHL Express resa som partner med Svensk Elitfotboll”

Trion från DHL turades om att berätta om vilka DHL Express är och hur de upplevt sitt partnerskap med fotbollen. DHL visade upp prov på arenaexponering och kundevent under året.

Ann Berglund berättade om DHL:s samhällsengagemang och det som DHL tillsammans med SOS Barnbyar gör i Hammarkullen i Göteborg. Ett arbete där personal från DHL jobbar volontärt med ensamkommande flyktingbarn.

Trion från DHL berättade också om sin aktivering inom fotbollen med DHL Volunteer Day och visade upp den gemensamma film som vi gjorde under hösten.

Summering:
DHL är redo för 2020!

Precis innan lunch så presenterade Beatrice Clarke, Ingvar Nilsson och Eva Nilsson Lundmark som tillsammans med Jesse Kempinen har skrivit rapporten ”Fotbollsplanen mitt i byn”.

Beatrice säger att rapporten kommer att bli en metodbok för hur vi behöver jobba framöver för att bli framgångsrika.
– Fotbollen kan göra skillnad, fotbollen kan vara ett sammanhang för människor som inte hittar det någon annanstans, säger Eva Nilsson Lundmark.

– Kan man kombinera affärer med samhällsengagemang så är man ostoppbar, menade Ingvar Nilsson.

Rapporten hade som uppgift att titta på fotbollens samhällsekonomiska värde. Vad bidrar fotbollen egentligen med?

Åhörarna fick en genomgång av rapporten och fick den även utdelad i handen. Det står klart att fotbollen bidrar med väldigt mycket men utmaningen är att lyckas synliggöra de berättelser som finns.

Jan Karlsson, Kaveh Sarvari och Peter Svanfelt berättade om Svensk Elitfotbolls relationsutveckling och framför allt tankarna om ett framtida lojalitetskoncept och kopplingen mellan behov och framtida lösning.
Framförallt utifrån våra supporters, medlemmar och närsamhällets perspektiv.

– Vi har tillsammans med referensgrupper från klubbar och supporter/medlemmar identifierat ett behov som vi är nyfikna att titta närmare på. Vi har också skapat oss en digital infrastruktur i och med Elitfotbollens IT-system, som möjliggör att ihopkopplingen av supportrars/medlemmar aktivitet till att faktiskt strukturerat kunna premiera deras lojalitet, säger Kaveh Sarvari. 

– Vi har potential att göra något stort tillsammans. Grundförutsättningarna finns, utmaningen är hur vi tar nästa steg tillsammans, säger Jan Karlsson.

Peter Svanfelt påvisade exempel och marknadstrender idag, både nationellt och internationellt.
– Det är viktigt att visa att alla är en del av något större, menar Peter.

Laura Cagnacci och Desirée Bison från AS Romas byrå Advice följde upp och inspirerade i klubbens insikter i sin utveckling och etablering av lojalitetsprogrammet ”Unico Grande Amore” och påtalade vikten av att lära känna sina egna supporters och medlemmar, samt att använda relevanta kanaler och rätt kommunikation i dialogen med dem.

Alexander Axén, ”tyckare” och kommentator på Discovery, gick igenom förutsättningarna Inför matchen Inter – Milan. Axén pratade om klubbarnas historia, nutid och förväntningarna inför kvällens match.

Nätverksarenans siste talare blev Malmö FF:s VD Niclas Carlnén. På temat ”Svensk klubblagsfotbolls möjligheter i Europa” berättade Niclas om sina tankar om hur svensk fotboll kan närma sig Europa och vad spel i Europa egentligen är.

– Kontinuitet ger mer pengar, man måste lyckas många gånger, säger Niclas.

Niclas Carlnén tog också ett exempel att säljer man slut alla platser på sin arena så ger det ändå en lägre intäkt än att kvalificera sig till ett enda gruppspel i Europa.
– Vi behöver skapa engagemang, och fylla våra arenor, och skapa stämning. Då kan vi gå ut och slå egentligen bättre klubbar, menar Carlnén.

Jan Karlsson summerade avslutningsvis dagen och deltagarna fick tippa kvällens match efter en expertgenomgång från Unibets Per Carlander, som dessutom presenterade det schangtila priset för vinnaren i den traditionsenliga ”tippa-matchen-tävlingen” i kvällens match mellan Inter-Milan på Guizeppe Meazza Stadion.

Det spännande Milano derbyt vanns av Inter med 4-2 efter vändning av underläge 0-2 i paus. Svenske Zlatan Ibrahimovic var inblandad i båda målen för Milan – en assist och ett mål noterades den svenske 38-åringen för som också blev historisk med att bli den äldste målskytten i ett Milanoderby – 38 år och 129 dagar gammal.