Den fjärde upplagan av Nätverksarenan slog nytt deltagarrekord. Insikten är att förhållandet och nyttan av samarbetena mellan klubbarna, ligorna och dess strategiska partners har stärkts, på både klubb som liganivå.

– Känslan är att vi alla intressenter inom Nätverksarenan har sett och upplevt nyttan med plattformen och konceptet. Klubbarna ser nyttan att erbjuda sina samarbetspartners möjlighet att nätverka med andra partners och kunna utbyta erfarenheter om hur man kan utnyttja sitt partnerskap på bästa vis. Dessutom har vi alla väldigt trevligt ihop, säger Jan Karlsson, försäljningsdirektör på Svensk Elitfotboll.

Totalt samlades drygt 140 personer i Berlin för två dagar med möten tillsammans med representanter från Svensk Elitfotboll, Allsvenskans och Superettans samarbetspartners, representanter från 15 klubbar i ligorna och deras strategiska samarbetspartners. Under årets konferens engagerades även Elitfotboll Dam tillsammans med klubbar och strategiska samarbetspartners.

Den senaste Nätverksarenan gick av stapeln i Milano år 2020, efter det satte pandemin stopp för fler konferenser, fram till nu.

– Det är oerhört inspirerande att träffa alla igen efter pandemin. Vi har alla längtat efter det. Det är skönt att få bryta med de digitala mötena och träffas live igen. Vi har haft ett spännande och variationsrikt program och det har varit otroligt stimulerande att få träffas här mitt i Berlin, menar Jan Karlsson.

Under konferensen blandades föreläsningar med inspirationstal samt med mingelstunder och nätverkande. Bland annat informerade Svensk Elitfotboll hur ligan jobbar centralt med att marknadsföra Allsvenskan och Superettan samt hur organisationen vuxit genom åren och hur samspelet med klubb är. 

Ett annat ämne på Nätverksarenan var hållbarhet och samspelet mellan elitfotbollen och offentlig sektor. Fotbollen är en stark samhällskraft som är bra för alla, både regioner och kommuner.

– Det är fruktansvärt kul att få vara här i Berlin som huvudpartner och få träffa alla andra partners. Vi har en bra dialog med SEF och klubbarna, men det är många lokala partner som vi inte känner till. Där får man verkligen se värdet av vad fotboll gör för samhället och det är en stor del av varför vi tycker det är så kul att jobba med fotbollen, att kunna vara med och påverka samhället och även ha en möjlighet att kunna nå ut i vår kärnmålgrupp, säger Philip Lagström, Sverigemanager på Unibet, om konferensen.

Anna Bellman, kommunikationsexpert, föreläste om vikten att vara tydlig och att många missförstånd uppstår genom olika målbilder och bristfällig kommunikation. Den före detta domaren Jonas Eriksson navigerade deltagarna inom ledarskap på som utanför planen.

– Det var väldigt givande dagar för oss och våra partners. Känslan är att elitfotbollen i Sverige har tagit stora kliv de senaste åren och att vägen framåt är utstakad på ett bra sätt. Den känns bra att kunna visa upp den utvecklingen för alla samarbetspartners samtidigt som man också skapar nya kontaktytor mellan fotbollen och näringslivets representanter, säger Louise Karlsson, styrelseledamot i BK Häcken om konferensen.

Handelshögskolans Martin Carlsson Wall och Sofie Sagfossen höll varsin dragning. Martin Carlsson Wall berättade tillsammans med Daniel Beiderbeck från Borussia Dortmund om strategisk klubbutveckling i ett internationellt perspektiv. Sofie Sagfossen lyfte tillsammans med Martin Pohl från Hertha Berlin ämnet publikupplevelser och matcharrangemang. 

– Den stora nyttan med Nätverksarenan är nya infallsvinklar, nya människor och nya upplevelser tillsammans som renderar i nya kontakter som vi kan använda för lärande, men givetvis även i vår egna kommersiella utveckling framåt. Så människorna, menar Johan Henningsson, director of sales, Nordic Choice och forsätter.

– Det finns väldigt många olikheter mellan klubbarna i hur dom agerar och samarbetar med sina partners, som jag tar med mig som en lärdom hem. För vi har liknande i vår värld mellan oss som Nordic Choice och våra hotell som också agerar på olika marknader med olika förutsättningar, men ändå med ett gemensamt mål i sikte.

De sista konferenspassen ägnades åt sporten. Patrik Andersson, för detta landslagsman och internationell spelare i klubbar som Bayern München och FC Barcelona, berättade om sin fotbollskarriär och skiftet till näringslivets spelplan.

– Jag tycker det är fantastiskt att vi alla samlades här. Det här är så mycket mer än bara fotboll utan också om nya bekantskaper, partnerskap och att göra skillnad i samhället. Vi som partner till IFK Värnamo är glada att få se hur svensk elitfotboll jobbar tillsammans för alla vårt bästa, säger Bengt Liljedahl, koncernchef Liljedahl Group.

Som avslutning bevittnade deltagarna på Nätverksarenan matchen Tyskland – England i UEFA Nations League tillsammans. Matchen snackades upp av Alexander Axén och Marcus Allbäck, båda på plats i Berlin.

Nästa års Nätverksarenan går av stapeln i Amsterdam.

Se fler bilder från Nätverksarenan här.