Nu blir Allsvenskan digital och Svensk Elitfotboll satsar på e-sport och gaming: E-Svenskan. Det innebär att alla som vill kan spela i Allsvenskan.
I fredags eftermiddag samlades älskare av TV-spelet FIFA, spelare och ledare i Allsvenskan tillsammans med journalister. På plats hos EA SPORTS för att förhandstesta FIFA 15, som släpps 25 september, var spelare från AIK, BP och Djurgården.
FIFA 15 är också grunden i Svensk Elitfotbolls satsning på e-sport: E-Svenskan.
E-Svenskan startar i Kalmar 6 oktober och avslutas med en final i Stockholm i början av november. Däremellan arrangeras 16 kvalomgångar i de tolv städer som stoltserar med ett lag i Allsvenskan. Tusentals supportrar tävlar mot varandra i FIFA 15 för att bilda finallag med en spelare från sin favoritklubb. Vinnande lag i finalen erhåller 50 000 kronor – att användas av klubbens supporterförening.
Till förhandstestet kom AIK med spelarna Nabil Bahoui och Alexander Milosevic´. Bahoui har spelat FIFA sedan år 2000, cirka en gång i veckan.
– Jag är ganska bra, men Alexander är bättre, sade Bahoui och passade över till klubbkamraten:
– Ja, jag är ganska bra faktiskt, svarade Milosevic´ varpå muntert skratt uppstod i lokalen.
Madeleine Ödquist är projektledare för E-Svenskan på Svensk Elitfotboll.
– I och med E-Svenskan gläntar vi på en helt ny dörr. Vi hoppas kunna visa vilka grymma supportrar vi har inom fotbollen, men också få chansen att nå nya supportrar, inte minst yngre, som kan bli Allsvenskans framtida besökare och supportrar.
Martin Rolinski på företaget Uncle Ned, och en av personerna bakom konceptet E-Svenskan, säger:
– Så kallad gaming och e-sport är kanske den starkast växande fritidssysselsättningen bland ungdomar i dag. Det spelas och tävlas enormt mycket ute i landet och de festivaler som finns på det här området, exempelvis Dream Hack, samlar många tusen deltagare.
Nicklas Mether på EA SPORTS ser fram emot E-Svenskan:
– Det är ett bra koncept som kommer att föra supportrar och spelare närmare varandra. FIFA är det mest sålda TV-spelet de senaste åren och jag hoppas att alla som deltar i E-Svenskan kommer att uppskatta vår nya version. Vi har satsat på helhetsupplevelsen, allt från hur spelare reagerar med känslor efter situationer till att planen slits och att spelarnas kläder blir smutsiga när du glidtacklar på lerig plan.
Nabil Bahoui, AIK:s och landslagets anfallare, är taggad till tusen inför E-Svenskan:
– Fansen kommer att uppleva E-Svenskan som en bra grej för att komma närmare oss spelare och få chansen att representera sin klubb i finalen. Det blir en slags press det också, som fotboll på riktigt. Det är alltid press när du representerar AIK.
Thomas Björn, Kraftfull Kommunikation