Efter årsskiftet så åker representanter från både klubbar och liga på en konferens tillsammans med sina strategiska partners för att gemensamt etablera en ny nätverksarena.
– Det är riktigt inspirerande att starta upp något spännande och förhoppningsvis riktigt framgångsrikt för alla intressenter, säger Jan Karlsson, Försäljnings- och marknadsdirektör på Svensk Elitfotboll.
Idén till den nya rättighetsmöjligheten introducerades och uppskattades av klubbarna i bägge våra ligor under marknadskonferensen i augusti. Affärsutvecklingsrådet tillsammans med SEF fick i uppdrag att konkretisera ett förslag som sedan utvecklades till ett erbjudande till vilket nu kommuniceras till strategiska partners.
Nätverksarenan kommer vara en årlig konferens där intressenterna klubb, liga samt strategiska partners till klubbarna och ligan träffas för att ta in och delge insikter och erfarenheter som gör samarbetena långsiktigt framgångsrika för alla parter. Strategiska partners utgörs av både näringsliv som offentlig sektor.
– Inspiration, kunskap och erfarenhetsutbyten under transparenta former bidrar till ökat förtroende för hos både på klubb som liganivå, menar Jan Karlsson. Dessutom erhåller våra strategiska partners en ny dimension möjligheter att utveckla sitt nationella affärsnätverk och en ökad delaktighet till klubben via dess ligatillhörighet.
Nedan ett axplock av programpunkterna i konferenspassen:
– Samarbete med elitidrott ur skattemässig synvinkel
– Olika rättigheters betydelse för utvecklande och lönsamt samarbete
– Erfarenheter från framgångsrika samarbeten ur rättighetsköparens perspektiv
Den första resan med nätverksarenan bär iväg till Barcelona i slutet av januari. Deltagarnas konferenspass kombineras med ett exklusivt möte där representanter från FC Barcelona delger information från dess kommersiella verksamhet. Självklart så inkluderas en match, där FCB möter Alaves på Camp Nou. Medföljer som ciceron gör Patrik ”Bjärred” Andersson.