I samband med ligastarten för Superettan vidareutvecklar OBOS och Svensk Elitfotboll (SEF) sitt samarbete ytterligare. OBOS investerar i ett digitalt kommunikationsverktyg för klubbarna i Superettan. Verktyget möjliggör för klubbarna att engagera sina supportrar i aktiviteter kopplade till matcherna och det egna laget.

Samtidigt ges klubbarna bättre förutsättningar för affärsmässig utveckling. 

– Vår känsla är att aktiviteterna kommer uppskattas av klubbarnas supportrar och bidra till ett ökat engagemang kring klubben och ligan, säger Jan Karlsson, Försäljningsdirektör på Svensk Elitfotboll.

De första aktiviteterna som genomförs tillsammans är ”Tippa omgången” från och med omgång 1 och ”Matchens lirare” från och med omgång 4. 

Klubbarna i Superettan kommer ha en omröstning om ”Matchens lirare” via sin klubb-app, där man kan rösta och vinna priser i varje omgång.

– Jag tror att det är jättebra för våra supportrar och klubben att göra en aktivitet som förenar oss. För oss är det en fantastisk inspiration att ha en partner som går in så stort och stöttar alla klubbar i Superettan. Nu när vi inte kan ha publik på plats så är det extra viktigt att förena klubbar och supportar, säger Anki Kjellberg, Evenemangschef på IK Brage

– Fotbollen förenar människor från alla delar i samhället vilket är en av OBOS utgångspunkter i vårt stora engagemang inom fotbollen. I dessa tider är det viktigare än någonsin att vi bidrar till att fler kan känna sig delaktiga och involverade i fotbollens värld trots att vi ännu inte kan få vara på plats fysiskt på arenorna, säger Christian Alehagen chef för marknadskommunikation på OBOS Sverige.