Året har knappt hunnit börja och det är två månader kvar till säsongsstart, men klubbarna talar redan om rekord när det gäller försäljningen av säsongskort för 2016.
– Det finns inget bättre sätt att konsumera fotboll än att se fotboll live, säger Tomas af Geijerstam, Biljettansvarig hos Djurgården.

Välbesökta träningar, tv-sända träningsmatcher, uppslag i tidningarna och mängder av spekulationer i sociala medier. Detta två månader innan säsongsstart. Intresset har kanske aldrig varit större och flera av klubbarna talar redan i januari om nya, eller kommande, försäljningsrekord av säsongskorten.
– Vi vill alltid slå de senaste årens försäljningssiffror. Med förra årets utfall både sportsligt och publikmässigt så vill vi sätta högre mål. Det vore konstigt att inte ha den målsättningen. Vi hoppas verkligen slå rekordet. Får vi iväg 1500 säsongskort till så är vi där, menar Tomas af Geijerstam.

Hos nykomlingen Östersund har man redan slagit rekordet för antalet sålda säsongskort och det är en underdrift att inte säga att det är fotbollsfeber i Jämtland.
– Det är något nytt vi får uppleva som vi aldrig fått uppleva förut. När jag växte upp åkte vi till Sundsvall och kollade Allsvenskan eller till Trondheim för att se Rosenberg i Champions League. Det känns bra att vi kan få erbjuda fotboll på den här nivån på hemmaplan för Jämtarna, speciellt med tanke på det sätt vi spelar fotboll på också. Vi har på bara en månad redan slagit nytt klubbrekord för antalet sålda säsongskort, säger Jimi Eiremo på Östersund FK:s marknadsavdelning.

I Djurgården tror man att det ökade intresset delvis kan förklaras med bättre och nya arenabyggen samt att de Allsvenska lagen blivit bättre på att genomföra det event som en fotbollsmatch faktiskt är.
– Allsvenskan är fotbollssupportrarnas närmaste liga. Folk konsumerar fotboll och det finns inget bättre sätt att kolla fotboll än att se det live. Alla Allsvenska arenor är bättre för besökarna och alla blir bättre på att arrangera fotbollsmatcherna. Vi har en härlig stämning på våra arenor, avslutar Tomas af Geijerstam.

Allsvenskan börjar lördag den 2 april. Spelschemat i sin helhet läser ni här.

De Allsvenska klubbarnas försäljning av säsongskorten enligt en artikel i Expressen.
AIK – Lämnar inte ut uppgifter
Djurgården – Sålt fler i år än vid samma tid förra året
Elfsborg – Ungefär samma status som vid samma tid förra året
Falkenberg – Ungefär samma status som vid samma tid förra året
Gefle – Sålt fler i år än vid samma tid förra året
IFK Göteborg – Sålt fler i år än vid samma tid förra året
Hammarby – Sålt fler i år än vid samma tid förra året
Helsingborg – Sålt fler i år än vid samma tid förra året
Häcken – Sålt fler i år än vid samma tid förra året
Jönköpings Södra – Precis kommit igång, beräknas öka sin försäljning
Kalmar – Precis kommit igång, beräknas öka sin försäljning
Malmö – Sålt fler i år än vid samma tid förra året
IFK Norrköping – Sålt fler i år än vid samma tid förra året
GIF Sundsvall – Sålt fler i år än vid samma tid förra året
Örebro – Sålt fler i år än vid samma tid förra året
Östersund – Redan slagit klubbrekordet i antalet sålda säsongskort

Robert Johansson / FOTO: Bildbyrån