Publiken vallfärdar till Allsvenskan, nästan 30 procent upp efter de tre första omgångarna! Och snittet har passerat en magisk gräns: 10 782.

 

258 759 åskådare totalt efter tre omgångar, det vill säga 24 matcher.

 

Det är 59 779 fler åskådare än vid samma tid förra året.

 

Eller uttrycket i procent: en ökning med 30 procent!

 

Högsta publiksiffran så här långt: Hammarby-Häcken på Tele2 Arena i premiäromgången, 30 278.

 

Hammarby och MFF loket
Stefan Lundin, sportdirektör i Föreningen Svensk Elitfotboll, ler i telefonen och får nästan nypa sig i armen när han få ta del av de färska siffrorna. Han funderar kring förklaringarna.

 

– Hammarby har en stor påverkan, inte bara på sina egna matcher, utan även på intresset totalt. Samtidigt tror jag att Malmö FF:s framgångar i kvalet till, och gruppspelet i, Champions League har gett svensk elitfotboll större identitet.

 

Även spelarprofiler har ökat intresset, liksom det faktum att det både byggs och planeras för nya arenor, enligt Stefan Lundin.

 

– Viktor Elm i Kalmar FF och Diego Lugano i BK Häcken är två profiler som folk är nyfikna på. Det var också positivt att IFK Göteborg fick behålla Lasse Vibe. Och så har vi Anders Svensson i Elfsborg, förstås. Nya och upprustade arenor, både de som är klara och de som planeras, får också folk att bli mer intresserade av att besöka matcherna, säger Stefan Lundin som även tror att det arbete som Svensk Elitfotboll lägger ned tillsammans med klubbarna i Allsvenskan, har en positiv effekt:

 

Lyfta fram det goda
– Jag tror att folk börjat uppmärksamma att vi arbetar allt mer med våra matcharrangemang och försöker lyfta fram det goda och det positiva, och att vi jobbar med olika åtgärder för att stärka bilden av att det är tryggt att gå på svensk elitfotboll. Något som jag tror folk allt mer upptäcker – och att det dessutom spelas bra fotboll på våra arenor.

 

– Det är många pusselbitar som fallit på plats samtidigt, helt enkelt.

 

Stefan Lundin har lång erfarenhet av svensk elitfotboll i allmänhet, och Allsvenskan i sy nnerhet, både som spelare och ledare. Han sätter publikframgångarna i ett perspektiv.

 

– Vi fick ett uppsving i början av 2000-talet när supportrarnas tifon tog fart på allvar, samtidigt som AIK, Djurgården och Hammarby låg i toppen av Allsvenskan, med många välbesökta derbyn som följd. Även runt 2007 var det en stor hausse.

 

– Nu gäller det att vi fortsätter bygga på det här genom att ha ett ”bra försvar, men också våga anfalla då och då…”

 

Bättre matcharrangemang
Tony Ernst är ordförande i SFSU, Svenska Fotbollssupporterunionen. Han säger om de ökande siffrorna:

 

– Malmö FF:s framgångar i Champions Leagues kvalspel och gruppspel ska absolut inte underskattas. Det fick många att upptäckta Allsvenskan. Hammarbys återkomst i Allsvenskan och Stockholmsderbyna spelar också in, och kommer att göra resten av säsongen.

 

Det finns också faktorer som har med organisation och matcharrangemang att göra, enligt Tony Ernst:

 

– Alla arbete som Svenska Fotbollförbundet, med Lars-Åke Lagrell i spetsen, och Svensk Elitfotboll lagt ned sedan en tid tillbaka med satsning på matcharrangemang har varit viktigt, liksom att CMore började sända matcher 1997 och har gjort det bra: professionella sändningar med bra intervjuer. Det har lockat en yngre generation som hämtat inspiration från Italien istället för gubbarna som tittade på Tipsextra.

 

Publikrekord redan i år?
Tony Ernst stod på scenen på Allsvenskan upptaktsträffen i slutet av mars och sade att Allsvenskan kan slå publikrekordet från 1959, 13 369 personer i snitt. Det fick han applåder för.

 

– Vi skulle kunna slå det redan i år om vi lyckades kombinera alla som går på allsvenska matcher för stämningens skull, med dem som inte går i dag för att de tror att det är farligt att gå på fotboll – vilket det inte är. Där har Allsvenskan en stor grupp besökare, det visar inte minst den undersökning som Svensk Elitfotboll lät undersökningsföretaget United Minds göra för två år sedan.

 

Superettan går åt andra hållet: en nedgång med 58 procent, efter två omgångar – från 68 493 till 30 272. Mest publik hittills i en enskild match har GAIS-Varbergs BoIS samlat, 4 812 personer i premiäromgången på Gamla Ullevi där gästerna vann med 1-0. Tony Ernsts kommentar till publiktappet är kort och koncist:

 

– Hammarby, med ett snitt på 20 000 per match, försvann och BP, med ett snitt på cirka 1 000, kom istället. Behöver jag säga mer…?

 

Thomas Björn, Kraftfull Kommunikation / Foto: Bildbyrån