I veckan väntas Regeringen ta beslutet att höja maxtaket från 50 till 500 åskådare på bland annat idrottsevenemang. Klubbarna rustar för att välkomna publiken tillbaka, men säger samtidigt att de, med social distansering i fokus, skulle kunna ta emot så många fler på ett tryggt och säkert sätt.
– Längtan efter att bevittna en match i Allsvenskan eller Superettan på plats på arenan är stor, säger Mats Enquist, Generalsekreterare, Svensk Elitfotboll.

Fler insläpp, olika zoner, slot-tider, slussar, avskärmningar och publikvärdar. Det är något som snart kan bli verklighet på arenorna runt om i Sverige, för de klubbar som väljer att öppna upp, om Regeringen väljer att ta beslutet att tillåta 500 åskådare.

Samtidigt säger elitklubbarna att de, med precis samma förutsättningar, genom ett aktivt arbete med social distansering, flöden, information, fler entréer och säkerhetszoner skulle kunna välkomna tillbaka många, många fler på ett tryggt och säkert sätt. Malmö FF arrangerande för några veckor sedan en presskonferens där klubben deklarerade att de skulle kunna ta emot 5500 sittande åskådare och ändå hålla sig inom ramarna för Folkhälsomyndighetens riktlinjer och direktiv om social distansering. Alltså elva gånger fler än den siffra som Regeringen nu väntas ta beslut om. 

– Vi har delat in Stadionområdet i fem zoner och Eleda Stadion i 16 sektioner, med totalt cirka 5 500 åskådare. Eleda Stadion rymmer 20 500 sittande åskådare, vilket innebär att vi skulle nyttja endast cirka 25 procent av dess kapacitet, sa Niclas Carlnén, vd i Malmö FF, vid presskonferensen och betonade att färre än var femte åskådare åker kollektivt i arenan.

Likadant ser det ut i många övriga klubbar. I endast två av alla elitklubbar så är kollektivtrafiken det vanligaste färdmedlet till arenan, i sex av de övriga klubbarna står kollektivtrafiken som en del av transportsätten medan övriga 24 klubbar uppger andra transportmedel som främsta sättet att komma till matchen.

Klubbarna med de största arenorna säger att de skulle kunna välkomna upp till 14 000 åskådare per match och ändå kunna hålla social distansering mellan åskådarna. Klubbarna med mindre arenor uppger även de att de skulle kunna överstiga 500 personer utan att överträda befintliga riktlinjer om social distansering. Av alla 32 klubbar är det endast två som har ett maxtak under 500 personer varav den sistnämnda klubben på grund av ombyggnation.

– Vi är beredda att ta vårt ansvar för att inte öka smittspridningen. I svensk fotbolls gemensamma remissvar förespråkades det att arenans maxkapacitet bör avgöra hur mycket publik som släpps in på varje match, och att de protokoll som Svensk Elitfotboll tagit fram styr för hur publiken kan återvända på ett smittsäkert sätt. Att höja nivån från 50 till 500 personer är ett steg i rätt riktning, men smittan verkar vara här för att stanna en längre tid, och då måste vi också lära oss att leva med den, menar Mats Enquist.

– Publikfrågan har stor betydelse för oss, av många anledningar. 50% av alla svenskar är enligt Upplevelseinstitutet intresserade av fotboll och enligt revisionsbyrån EY så bidrar svensk elitfotboll med 1.2 miljarder kronor till statskassan. Nationalekonom Ingvar Nilsson säger att elitfotbollen bryter utanförskap, att den förenklar integration, räddar unga från en gängkriminell miljö samt bygger den lokala känslan av samhörighet. Hela samhället skulle tjäna på att på ett tryggt, säkert och välkomnande sätt ta emot så mycket publik som möjligt på svenska elitfotbollsarenor.

Svensk Elitfotboll står redo för att äntligen få visa hur vi kan ta vår del av ansvaret.

200616 Personer på läktaren under fotbollsmatchen i Superettan mellan Halmstad och Trelleborg den 16 juni 2020 i Halmstad. Foto: Krister Andersson / BILDBYRÅN / COP 147 / KA0002

Så här många skulle klubbarna i Allsvenskan och Superettan kunna välkomna på ett säkert och tryggt sätt till sina arenor:

*Klubbarna är tillfrågade hur många de teoretiskt sätt kan välkomna med social distansering och nuvarande organisation i beaktning. De klubbar som uppgett två olika antal, har tagit två olika tillvägagångssätt i beaktning.

KlubbAntalMaxkapacitetLogistik
AIK12 50050 000Bil, kollektivt, till fots
BK Häcken7006300Bil, kollektivt, cykel, till fots
Djurgårdens IF7800-14 00030 000Kollektivtrafik vanligast
Falkenbergs FF5835500Bil, cykel 
Hammarby IF7800-14 00030 000Kollektivtrafik vanligast
Helsingborgs IF300017 100Bil, cykel, till fots
IF Elfsborg190016 200Bil, cykel, till viss del kollektivt
IFK Göteborg6356-838018 416Bil, till fots, kollektivt
IFK Norrköping300017 234Cykel, till fots
IK Sirius200014 000Cykel, till fots
Kalmar FF300012 150Bil, cykel, till fots
Malmö FF550022 500Till fots, cykel. Få kollektivt.
Mjällby AIF14006 500Bil
Varbergs BoIS104-1194 500Till fots, cykel
Örebro SK400012 645Cykel, bil
Östersunds FK19948 466Majoritet egen bil
AFC Eskilstuna17757 800Till fots
Akropolis IF15005 000Bil, till fots
Dalkurd FF200014 000Bil, kollektivt, cykel, till fots
Degerfors IF55010 605Till fots, cykel, bil
GAIS3500-450018 416Bil, till fots, kollektivt
GIF Sundsvall25008500Till fots, bil
Halmstads BK76015 500Fyra olika sektioner
IK Brage20006 500Cykel, till fots, bil
Jönköpings Södra IF2506 261Bil, till fots
Ljungskile SK8208 000Bil, till fots
Norrby IF150016 200Bil, till fots
Trelleborgs FF13007 000Bil, cykel, till fots
Umeå FC15006 000Bil, cykel, till fots
Västerås SK14457 000Bil eller cykel
Örgryte IS3500-450018 416Bil, till fots, kollektivt
Östers IF300012 000Bil, cykel, till fots